سلام لطفا به سایت خانه پرستار به آدرسwww.khp.irرفته و سمت چپ قسمت تبلیغات نامه سرگشاده به رئیس جمهور را امضاکنید.

آیین نامه استفاده از دانشجویان گروه پرستاری در بالین ابلاغ شد

یین نامه استفاده از دانشجویان گروه پرستاری در بالین ابلاغ شد آیین نامه استفاده از دانشجویان گروه پرستاری در بالین به دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، به نقل از معاونت پرستاری وزارت بهداشت آیین نامه استفاده از دانشجویان گروه پرستاری در بالین با توجه به كمبود شدید نیروهای كادر پرستاری در سطح بیمارستانها و به منظور آمادگی ،افزایش مهارت های عملی و توانایی های حرفه ای و كسب تجربه دانشجویان پرستاری برای حضور در بخش های درمانی، تهیه و تدوین شده است. این آیین نامه با امضای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاههای علوم پزشكی سراسر کشور، ابلاغ شد. این آیین نامه در 14 ماده و 12 تبصره تنظیم شده است و از این پس باید در تمام دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور اجرا شود. پایان خبر http://ino.ir

بیمارستانهای آموزشی کشور تجمیع میشوند.

جمعه19/2/93

تقدم: وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بیمارستان‌های آموزشی تجمیع 

می‌شوند، گفت:ابلاغیه ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی برای استفاده 

از ظرفیت‌های کار دانشجویی ابلاغ می‌شود تا دانشجویان سال آخر به 

خصوص پرستاران بتوانند وارد ناوگان خدمت رسانی شوند.


به گزارش حوزه سلامت خبرگزاری تسنیم، سید حسن هاشمی در حاشیه اجلاس روسای انجمن‌های علمی پزشکی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: انجمن‌های علمی پزشکی در راستای فرهنگ سازی در امر پیشگیری، استفاده بهینه از تجهیزات، کاهش مصرف دارو، جلوگیری از مخارج پر هزینه، رعایت اخلاق پزشکی و جلوگیری از واردات غیر ضروری می‌توانند نقش ویژه ای ایفا کنند.

هاشمی با اشاره به اینکه انجمن‌ها نماینده مردم هستند، ادامه داد: البته می‌توان گفت در دوره‌های قبل برای نقش آفرینی این نهادها فرصت کمتری فراهم شد و هنوز قوامی که باید داشته باشند را ندارند.

وی افزود: برای ارتقاء همکاری انجمن‌ها، باید از نظرات آنها در معاونت‌های مختلف استفاده شود. ما نیز نیاز شدیدی به کمک این نهادها داریم و معتقدیم تماشا کردن صرف کافی نیست بلکه باید عمل کرد.

به گفته هاشمی از زمان اجرای طرح ساماندهی نظام سلامت، مراجعات بیماران به بیمارستان‌های دولتی تحت پوشش وزارت بهداشت افزایش چشمگیری داشته و در این میان با توجه به کمبود نیرو، فشارهای زیادی به خصوص به پرستاران و پرسنل آزمایشگاه‌ها وارد شده است ولی قرار است مجوزهایی را در راستای تامین منابع و تکمیل نیروی انسانی صادر کنیم.

وی افزود: دانشگاه‌ها باید طوری در این زمینه خدمت رسانی کنند که  حداکثر رضایتمندی مردم را به دنبال داشته باشند چون افزایش میزان مراجعات با اجرای طرح ساماندهی نظام سلامت ممکن است نارضایتی هایی را نیز به دنبال داشته باشد.

وزیر بهداشت عنوان کرد: در هفته‌های اول اجرای طرح نمی توان در مورد کیفیت اجرای آن قضاوت کرد بلکه باید روند را همراه با تیم سلامت، در کل کشور به یک آرامش نسبی رساند.

وزیر بهداشت بیان کرد: ما هر روز در حال پایش طرح و گرفتن آمار از مراکز درمانی هستیم و روزانه به صدها سوال توسط ستاد پاسخ داده می‌شود. در آینده نزدیک می‌توانیم قضاوت کنیم که چه تعداد افزایش مراجعات خواهیم داشت تا کم توانی‌ها را در این زمینه جبران کنیم.

انتهای پیام/

منبع: http://www.tasnimnews.com/Home/Single/364376

نظام پرداخت حقوق پرستاران تغییر می‌کند!!و بومی گزینی پرستاران...

  جمعه19/2/93 جام جم آنلاین

باطرح ساماندهی نظام سلامت ،پرداخت پرستاران مبتنی بر عملکرد بوده ؛به این معنی که هرچه عملکرد این قشر بیشتر و با کیفیت‌تر باشد میزان دریافتی‌شان نیز بیشتر خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بعد از اجرای فاز یک طرح ساماندهی نظام سلامت به خوبی می توان متوجه نقش پرستاران در اجرای هرچه بهتر این طرح و ساماندهی بیماران شد. محمد میرزا بیگی 

چای سبز و مقابله با سندرم متابولیک

سندرم متابولیک به معنای وجود گروهی از عوامل خطر‌ساز برای بروز بیماری ‌های قلبی عروقی و دیابت در یک شخص است. شاخصه آن چاقی مرکزی، پرفشاری خون و متابولیسم مختل شده انسولین و گلوکز میباشد. علاوه بر افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی، هم چنین این سندرم با افزایش استرس اکسیداتیو و تخریب شرایط آنتی اکسیدانی بدن همراه است. اصلاح سبک زندگی مهم ترین روش کاهش عوامل خطرساز سندرم متابولیک می باشد، اخیرا نتایج مطالعه پژوهشگران دانشگاه ایالت اوکلاهاما نشان داده است که نوشیدن چای سبز یا مصرف مکمل حاوی عصاره آن شاخص های حفاظت آنتی اکسیدانی در افراد  مبتلا به سندرم متابولیک را  بهبود میدهد.
این مطالعه در سال 2013 به منظور بررسی اثر مصرف مکمل چای سبز بر ظرفیت آنتی اکسیدانی افراد مبتلا به سندرم متابولیک انجام گرفته است، نتایج این بررسی در Nutrition Research به چاپ رسیده است.
پژوهشگران در این مطالعه، 35 فرد مبتلا به سندرم متابولیک را به صورت تصادفی به 3 گروه تقسیم کرده و به مدت 8 هفته مورد بررسی قرار دادند. گروه اول روزی 4 فنجان چای سبز، گروه دوم روزی 4  فنجان آب به همراه 2 کپسول محتوی عصاره چای سبز و گروه سوم روزی 4 فنجان آب دریافت می کردند. نمونه خونی و اطلاعات رژیمی این افراد پیش از شروع مطالعه و در پایان 8 هفته مورد بررسی قرار گرفت.
در پایان 8 هفته، در هر دو گروه دریافت کننده چای سبز و نیز کپسول عصاره  چای سبز افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی پلاسما و افزایش سطوح گلوتاتیون در مقایسه با گروه کنترل دیده شد. با وجود این، مصرف نوشیدنی چای سبز و عصاره آن اثری بر میزان کاروتنوئیدها، توکوفرول و فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز و کاتالاز نداشت. هم چنین کپسول عصاره چای سبز موجب کاهش چشمگیر آهن پلاسما در مقایسه با میزان آن قبل از شروع مطالعه شد. مصرف چای سبز یا عصاره آن در 8 هفته با افزایش قابل توجه ظرفیت آنتی اکسیدانی خون و سطوح گلوتاتیون در ارتباط می باشد. گلوتاتیون یک جزء اساسی از سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی بدن می باشد و از آسیب اکسیداتیو سلولی جلوگیری می کند.
نکته عملی: بر اساس یافته های این مطالعه می توان گفت که چای سبز دارای اثرات مثبت آنتی اکسیدانی در بیماری سندرم متابولیک می باشد. به دلیل خواص چای سبز توصیه می شود به صورت متعادل در برنامه غذایی گنجانده شود.
منبع:

 Basu A, et al  Nutrition Research ,march 2013,volume 33,issue 3,pages 180-187

 

www.novindiet.com

شب آرزوها

خداوندا

درهای رحمت تو همواره به روی خواهندگان باز است و دست عطایت 


گشاده


بندگان تو هر زمان که صدایت کنند، پاسخ می‌دهی


و اگر خالصانه آرزو کنند، ‌می‌بخشى


امشب اما شب دیگری است؛ شب آرزوهاست

   
دعای خیر همه را براورده بفرما


امشب ؛ از هر کجای این دنیای بزرگ که در بزنی


صاحبخانه برای استقبال می آید


با طبقی از آرزوهایی کــه می خواهی


پس از بزرگ ، چیزهای کوچک نخواهیم . . .

 

 

پیامبر صلى‏ الله ‏علیه ‏و‏آله :


اِغتَنِمُوا الدُّعاءَ عِندَ الرِّقَّةِ فَإِنَّها رَحمَةٌ؛


دعا کردن را در هنگام رقّت قلب غنیمت شمرید، که رقت قلب، رحمت است


التماس دعای خیلی زیاد....

التمــــــاس دعــــــــا...

http://www.qomefarda.ir/media/photo/518df25900f67.jpg

10فرمول ساده برای چکاپ شخصی

:به خودتان نگاهی بیندازید:


هر ۳ یا ۴ ماه خودتان به شخصه یا همراه با یکی از اعضای خانواده نگاهی به پوست دست، پوست‌سر، نوک انگشتان، اطراف ریشه ناخن و زیر بغل خود بیندازید. بروز هرگونه تغییر شکل با تغییر رنگ در خال‌ها یا روی پوست و ظهور لک‌های قرمز به این معنی است که لازم است با پزشک متخصص مشورت کنید.  (لطفا مطلب را کامل مطالعه فرمایید.)

 :علایم خستگی را جدی بگیرید

آیا معمولا بدون ساعت زنگ‌دار نمی‌توانید صبح‌ها بیدار شوید؟ بعد از ظهرها احساس خستگی مفرط می‌کنید؟ بعد از ظهر معمولا چرت می‌زنید؟ اگر جواب شما به هر یک از این سوالات مثبت است، احتمالا دچار کمبود خواب هستید پس توصیه می‌کنیم شب‌ها ۸ ساعت کامل بخوابید و اگر با این وجود باز هم دچار کم‌خوابی بودید به پزشک مراجعه کنید.

بع د از ۵۰ سالگی هر سال یک بار قد خود را اندازه بگیرید:

انجام این کار به ویژه به خانم‌ها برای پیشگیری از ابتلا به ناراحتی‌های ماهیچه‌ای اسکلتی مثل پوکی‌استخوان توصیه می‌شود. کوتاه شدن قد می‌تواند خود نشانه کمبود مواد معدنی در استخوان‌ها باشد و لازم است در رابطه با آن پس از انجام آزمایش تراکم استخوان با پزشک مشورت کرد.

به رنگ ادرار توجه کنید:
روشن بودن او را به آن معنی است که شما در سلامت کامل به سر می‌برید اما اگر رنگ ادرار تیره یا بدبو شد به این معنی است که شما به اندازه کافی آب نمی‌نوشید. اگر بعد از نوشیدن مقدار کافی آب این حالت همچنان باقی بود، لازم است با پزشک خود مشورت کنید. اگر رنگ ادرار شما زرد روشن است شاید به دلیل مصرف ویتامین B موجود در مکمل‌های غذایی یا مولتی‌ویتامین‌ها باشد، پس خیلی نگران نشوید.

 بعد از ورزش نبض خود را چک کنید:
طبق تحقیقی که اخیرا در مجله پزشکی انجمن آمریکا به چاپ رسیده است احتمال بروز سکته قلبی طی ۱۰ سال در زنانی که پس از ورزش کردن ضربان نبض آنها پایین‌تر از حد معمول است ۲ برابر بیش از این احتمال در سایر زنان است. به شما توصیه می‌کنیم حتما یک تست ورزش‌ بدهید. (۲۰ دقیقه پیاده‌روی تند یا دو)**و شمارش نبض خود را ۱۵ ثانیه بعد از متوقف کردن فعالیت داشته باشید. عدد به دست آمده به علاوه ۴ تعداد ضربان قلب شما را نشان می‌دهد. بعد ۲ دقیقه استراحت کنید و مجددا شمارش نبض خود را داشته باشید و آن را با ۴ جمع کنید. عدد به دست آمده دوم را از عدد اول کم کرده و اگر عدد جدید کمتر از ۵۵ بود، با پزشک خود تماس بگیرید.

 اگر مبتلا به دیابت هستید، مراقب پاها‌یتان باشید:
پاهای افراد مبتلا به دیابت معمولا دچار خشکی، پوسته‌پوسته شدن، زخم و عفونت می‌شود. از آنجا که احساس درد در این افراد کمتر است، لازم است بیشتر مراقب پاهای خود باشند و روزانه به آنها نگاهی انداخته و آنها را چک کنند.

۷) به طور مرتب فشار خون خودتان چک کنید:
متخصصان پیشنهاد می‌کنند از ۱۸ سالگی به کمک دستگاه‌های سنجش فشارخون خانگی فشارخون خود را اندازه بگیرید. این باعث می‌شود سریعا متوجه افزایش فشارخون خود بشوید و به پزشک مراجعه کنید.

۸) از نظر قلبی چکاپ کامل بدهید:
به شرطی قلب و عروق سالمی خواهید داشت که از آن مراقبت کنید. در صورتی که گمان می‌کنید امکان احتمال سکته قلبی در شما وجود دارد مثلا مبتلا به چاقی هستید، ورزش نمی‌کنید، سیگار می‌کشید، کلسترول خون‌تان بالاست، فشارخون بالا دارید یا مبتلا به دیابت هستید، به پزشک مراجعه کرده و از او بخواهید یک چکاپ کامل قلب شامل آزمایش خود، نوار قلب، اندازه‌گیری فشارخون، تست ورزش و... برای شما تجویز کند

 شانه سرتان را هر روز صبح نگاه کنید:
اگر احساس می‌کنید ریزش موی‌تان زیاد شده از پزشک بخواهید یک آزمایش خون برایتان تجویز کرده و میزان آهن خون‌تان را چک کند. جالب است بدانید کمبود آهن می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد. کم‌کاری تیرویید هم از جمله دیگر دلایل آن است.

 شیوه زندگی سالم را رعایت کنید:
میوه و سبزیجات سالم و تازه بخورید. به اندازه و مرتب ورزش کنید و استراحت را از یاد نبرید. تغذیه درست، استراحت کافی و اکشیژن‌رسانی به بدن ۳ کلید طول عمر است. مراقب باشید تمامی گنج‌های به دست آمده به کمک این ۳ کلید را با مصرف زیاد شکلات، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل به باد ندهید.

منبع:سایت آفتاب

 

بزرگترین دشمن دانش جهل نیست،


بلکه توهم دانستن است.

روز مادر

میلاد فرخنده و با سعادت اسوه تمام عیار مکارم و قله رفیع


 فضائل صدیقه کبری ، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) 


هفته ی بزرگداشت مقام زن و روز مادر مبارک.

مهربانی...

همه چیز در زندگی تکراری می شود، جز "مهربانی"

نیما یوشیج

این خوراکی ها معدن پتاسیم هستند!

یکی از بزرگترین مشکلات تغذیه جوامع امروزی این است که سدیم زیاد و پتاسیم کمی مصرف می کنند. مطالعات نشان می دهند که افزایش جذب پتاسیم و کاهش نمک و سدیم تا 21 درصد ریسک حمله قلبی را کاهش می دهد. 

پتاسیم با محافظت از رگ های خونی در مقابل ضخیم شدن و آسیب اکسیداتیو، به بدن کمک می کند. هر بزرگسال باید روزانه 4700 میلی گرم پتاسیم دریافت کند. پتاسیم زیادی می تواند خطرناک باشد. خوراکی های زیر به بدن شما کمک می کنند تا پتاسیم کافی را دریافت کند. 

سیب زمینی 


سیب زمینی بیشترین مقدار پتاسیم را در میان خوراکی ها داراست. یک عدد سیب زمینی 694 میلی گرم پتاسیم و فقط 131 کالری دارد و پر از فیبر و بتاکاروتن است. سیب زمینی کبابی، سرخ شده، پوره یا شکم پر یکی از سالم ترین و خوشمزه ترین غذاهایی است که می توانید بخورید. 


این خوراکی ها معدن پتاسیم هستند!


.......

ادامه نوشته

به سه خصلت ممتاز شده ام:

1. عشـــق:

كه از سخنم و نگاهم و دستم و حركاتم و حیات و مماتم می بارد. در آتش عشق می سوزم و هدف حیات را جز عشق نمی شناسم. در زندگی جز عشق نمی خواهم، و جز به عشق زنده نیستم.

2. فقــــــر:

كه از قید همه چیز آزاد و بی نیازم. و اگر آسمان و زمین را به من ارزانی كنند، تأثیری در من نمی كند.

3.تنهایـــــی:

كه مرا به عرفان اتصال می دهد. مرا با محرومیت آشنا می كند. كسی كه محتاج عشق است، در دنیای تنهایی با محرومیتِ عشق می سوزد. جز خدا كسی نمی تواند انیس شبهای تار او باشد و جز ستارگان اشكهای او را پاك نخواهند كرد. جز كوههای بلند راز و نیازهای او را نخواهند شنید و جز مرغ سحر ناله های صبحگاه او را حس نخواهند كرد. به دنبال انسانی می گردد تا او را بپرستد یا به او عشق بورزد. ولی هر چه بیشتر می گردد، كمتر می یابد...

شهید دکتر مصطفی چمران در کنار چند کودک لبنانی . . .

سي.تي. آنژيو بهتر است يا آنژيوگرافي؟

 آنژیوگرافی و سی. تی. آنژیوگرافی هردو روش‌هایی دقیق برای بررسی رگ‌‌های اصلي خون رسان (کرونر)قلب هستند. اما هزینه‌ آنژیوگرافی که با عبور یک لوله باریک از رگ پا به قلب انجام می‌شود، تقریبا سه برابر هزینه‌ سی.تی. ‌آنژیوگرافی است که فقط با یک تزریق وریدی در دست انجام می‌شود. زمانی که صرف آنژیوگرافی می‌شود نیز چندین ساعت بیشتر از سی.تی.‌آنژیوگرافی است. پس چرا پزشکان متخصص قلب اکثرا آنژیوگرافی را پیشنهاد می‌کنند؟ فرق بین این 2 و معایب و مزایای هریک چیست؟

ادامه نوشته

6 نشانه بیماری که خیلی ها دارند!

شما ایوان مک گرگور را می شناسید؛ بازیگر فیلم های سینمایی «ماهی بزرگ» و «نویسنده در سایه»؛ حالا چرا یاد این بازیگر افتادیم؟ او چندی پیش از بیماری سرطان پوست نجات پیدا کرد اما نکته مهم این است که هوشمندی او و پزشک معالجش باعث این اتفاق شد. آنها علائم ساده ای مانند اگزما و تغییرات جزیی پوست را جدی گرفتند و بیماری را در مرحله ابتدایی شناسایی کردند. 

بنابراین به این نکته توجه کنید که بدنتان با شما حرف می زند؛ فقط کافی است به او گوش دهید. بدن همیشه به شما هشدار می دهد چیزی در درونتان درست کار نمی کند. با ما همراه باشید تا با 6 نمونه از این علائم، معناها و راه های درمانشان آشنا شوید.

ادامه نوشته

لیمو ترش

لطفا" به عزیزانی که دوستشان دارید بگید یعنی به همه بگید شاید هزاران نفر نجات یابند(به خصوص کودکان) و در این دنیا که هر کی به فکر خودش است و بس .... شما میتوانید به وظیفه انسانی خود عمل کنید.

لیمو ترش محصولی معجزه گر در نابودی سلول های سرطانی است ، و 10000 بار قویتر از شیمی درمانی عمل می کند. چرا ما چیزی درباره آن نمی دانیم؟
اینک شما می توانید به دوست نیازمند خود کمک کنید ، از طریق اینکه به او بگوئید که آب لیمو ترش در جلوگیری از سرطان سودمند است.

طعم آن بسیار خوشایند است و عوارض جانبی شیمی درمانی را ندارد.
اگرمی توانید یک درخت لیمو در حیاط یا پاسیوی خود بکارید .
بسیاری از مردم دراثر سرطان می میرند درحالیکه این راز همچنان حفظ می شود تا منافع شرکت های داروسازی به خطرنیافتد.

لیمو ترش را می توان به صورت های متفاوت مصرف نمود. قسمت گوشتی آن را خورد یا آب آن را مصرف نمود ، به صورت شربت و یا صور دیگر. جالب ترین خاصیت آن اثرش برروی کیست ها و تومورهاست . ثابت شده است که این گیاه درمان گر همه انواع سرطان است.همجنین بعنوان یک ضد قارچ و عفونت ها و کرم ها محسوب می شود . فشار خون بالا را تنظیم می کند و و ضد افسردگی است و با استرس و اختلالات عصبی مبارزه می کند. منبع چنین اطلاعاتی بسیارجالب است ، یکی از بزرگترین تولید کننده های دارو در دنیا . این کارخانه بزرگ دارویی فاش ساخته است که آزمایشات آزمایشگاهی که ازسال 1970 انجام شده است نشان می دهد که لیمو ترش سلول های سرطانی را در 12 نوع سرطان ازجمله سرطان روده ، سینه ، پروستات ، ریه و پانکراس نابود می کند.

صبح ها که از خواب بیدار می شوید،
دستگاه عیب سنج و ایرادگیر وجودتان را از کار بیندازید.

قول می دهم …

خورشید درخشان تر، پرنده ها خوش آوازتر،

مردم مهربان تر و حتی کسب و کارتان پربرکت تر خواهد شد.

علی آقا سر صحنه برای همدردی با ماهان پسر بچه ای که بخاطر مریضی موهاش ریخته بود و توسط دوستاش توی مدرسه مسخره میشد موهاشونو از ته زدند ... قبل از این معلم عزیز این دانش آموز بخاطر همدردی با این دانش آموز موهاشو زده بود که بازتاب جهانی داشت ...

زنده باد آدمهایی که دلهای پاک دارند و برای آدمیتشون ارزش قائلند ... نه حزبند و نه جناح فقط آدمند ... آدم

به قول علی آقا برای سلامتی ماهان و ماهانهایی که دیده نمیشند خیلی دعا کنید ...

اگـر میدانسـتید کـه یـک محـکوم بـه مـرگ هنـگام مجـازات تـا چـه حـد آرزوی بازگشـت بـه زندگـی را دارد ؛ آنـگاه قـدر روزهایـی را کـه بـا غـم سـپری میکـنید ، مـی دانسـتید .

٠•●ஜ ابــن ســـینا ஜ●•
٠

همه چیز درباره داشتن لثه سالم و زیبا

 اگر بپرسید مهم‌ترین جزء یک لبخند زیبا چیست قطعا همه می‌گویند دندان سالم و زیبا. اما در کنار سلامت و زیبایی دندان‌ها، سلامت و فرم لثه‌ها نیز از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است در حدی که زیباترین دندان‌ها اگر با لثه‌ای بیمار و عفونی احاطه شوند نه‌تنها لبخند زیبایی نمی‌سازند بلکه به دلیل عفونت لثه یا تحلیل رفتن آن جلوه خود را نیز از دست داده و صاحب چنین دندان و لثه‌ای قطعا لبخند زیبایی نخواهد داشت. لثه بافتی است که معمولا تا دچار مشکلی مانند خونریزی یا تحلیل شدید نشود کسی به آن توجه نمی‌کند و همین عاملی برای پیشرفت موذیانه و آرام‌آرام بيماري‌هاي لثه است.

ویژگی یک لثه سالم

لثه سالم صورتي‌رنگ بوده و سفت و محکم به استخوان زیرین چسبيده و نمايي شبيه پوست پرتقال دارد یعنی دانه‌دانه است. از طرف دیگر لثه سالم فاقد تورم، قرمزي و خونریزی بوده و در محل تماس با دندان كاملا صاف و داراي لبه تيز است که اصطلاحا به آن لبه چاقویی می‌گویند. رنگ صورتي لثه سالم در برخي افراد كه رنگ چهره تيره دارند، ‌ممکن است به صورت  لكه‌هاي قهوه‌اي‌رنگ ديده شود. اگر ساير علائم لثه سالم وجود دارد و فقط رنگ آن قهوه‌اي است اين لثه سالم است.


ادامه نوشته

6 نشانه استرس و روش‌های درمان آن

بدن انسان می تواند با انواع شرایط سخت و دشوار کنار بیاید و به آن عادت کند. اما، استرس نوعی بیماری است که علاوه بر روح، به جسم انسان نیز آسیب های بسیاری وارد می کند. هورمون استرس، کورتیزول نام دارد که افزایش ترشح آن روح و جسم انسان را نابود می کند. استرس بر مو، پوست و ناخن تاثیر منفی بسیاری دارد. ما 6 نشانه از این بیماری را نام برده و روش درمان آن را نوشته ایم. 

ادامه نوشته

غذاهای مفید برای سرماخوردگی

یک متخصص تغذیه گفت: برای دفع مخاط سرماخوردگی نوشیدن مایعات گرم مانند چای و شیر توصیه می‌شود ولی شکر، گلبول‌های سفید را ضعیف کرده و مصرف غذاهای شیرین را در این دوره توصیه نمی‌کنیم.

شیوا فرجی در گفت‌وگو با فارس مبنی بر اینکه چرا هنگام سرماخوردگی نباید غذاهای شیرین بخوریم و برای درمان سرماخوردگی چه غذاهایی مفیدند گفت: غذاهای شیرین مانند شکلات، انواع شیرینی‌ها و آبمیوه‌های مصنوعی حاوی شکر هستند.

وی گفت: شکر توانایی گلبول‌های سفید بدن را تقلیل داده و تا 5 ساعت بعد از مصرف شکر پاسخ ایمنی بدن 50 درصد کاهش می‌یابد و به نوعی شکر را هروئین سفید محسوب می‌کنند.

وی ادامه داد: از آنجایی که با بروز هرگونه بیماری در بدن از جمله سرماخوردگی استرس فیزیولوژیک به بدن تحمیل می‌شود پروتئین بیشتری از بدن دفع می‌شود که باید با خوردن غذاهایی حاوی پروتئین مانند حبوبات، غذاهای دریایی و گوشت قرمز آن را جبران کرد.

فرجی به این نکته اشاره کرد که با سرما خوردن حجم مخاط در نقاط مختلف بدن افزایش یافته و برای آنکه بتوانیم این مخاط را رقیق کرده و از بدن خارج کنیم بهتر است از مایعات داغ مانند چای کمرنگ، دم‌نوش‌های گیاهی و شیر کم‌چرب استفاده کنیم.

وی افزود: همچنین سوپ‌های مختلف مانند سوپ مرغ به همراه سبزیجات تازه، سوپ پیاز و سیر می‌تواند علاوه بر تامین کردن ویتامین‌های مورد‌نیاز مانند ویتامین c مخاط را نیز از بدن خارج کند.

این متخصص تغذیه در مورد خواص سیر و پیاز برای مصرف حین سرماخوردگی گفت: پیاز و سیر حاوی گوگرد، سلنیوم، سیلیس، ویتامین C و ویتامین A هستند که هر کدام آنتی‌اکسیدان خوبی برای دفع سموم از بدن محسوب شده و در عین حال گوگرد خاصیت ضدعفونی کننده دارد.

عضو انجمن علمی تغذیه ایران افزود: همچنین شلغم در ارتقای سیستم ایمنی بدن بسیار موثر بوده و به دلیل فیبر بالا سموم را از بدن دفع می‌کند.

به گفته فرجی توصیه می‌شود تا شلغم را در ابتدای روز مصرف کنیم چرا که این ماده غذایی دیرهضم بوده و در روده تا ساعت‌ها باقی می‌ماند که اثر‌بخشی آن در ساعات اولیه روز بهتر خواهد بود.

وی به افرادی که با خوردن شلغم نفخ می‌کنند توصیه کرد تا شلغم را به همراه پودر آویشن بخورند.

...!

وقتی نوشابه می‌خورید چه اتفاقی می‌افتد؟

10دقیقه بعد: 10 قاشق چایخوری شکر وارد بدن‌تان می‌شود. می‌دانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی‌شوید؟ چون اسید فسفریک، کمی طعم آن را می‌گیرد و شیرینی‌اش را خنثی می‌کند. 20 دقیقه بعد: قند خون‌تان بالا می‌رود و به ترشح ناگهانی و یک‌جای انسولین منجر می‌شود. کبدتان شروع می‌کند به تبدیل قند به چربی تا قند خون، بیشتر از این بالا نرود. 40 دقیقه بعد: حالا دیگر جذب کافئین کامل شده، مردمک‌های‌تان گشاد می‌شود، فشار خون‌تان بالا می‌رود و در پاسخ به این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می‌کند. گیرنده‌های آدنوزین مغز حالا بلوک می‌شوند تا از احساس خواب‌آلودگی جلوگیری کنند. 45 دقیقه بعد: ترشح دوپامین افزایش پیدا می‌کند و مراکز خاصی در مغز که حالت سرخوشی ایجاد می‌کنند، تحریک می‌شوند. این همان مکانیسمی است که در مصرف هروئین به ایجاد سرخوشی منجر می‌شود. 60 دقیقه بعد: اسیدفسفریک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک، به کلسیم، منیزیم و روی می‌چسبد. متابولیسم بدن افزایش پیدا می‌کند. میزان بالای قند خون و شیرین‌کننده‌های مصنوعی، دفع هرچه بیشتر کلسیم را از طریق ادرار باعث می‌شوند. مدتی بعدتر: کافئین در نقش یک داروی ادرارآور وارد عمل می‌شود. حالا دیگر کلسیم و منیزیم و روی که قرار بود جذب بدن شود، بیش از پیش از طریق ادرار دفع می‌شود و به همراه آن مقادیر زیادی آب، سدیم و دیگر الکترولیت‌ها نیز از دست می‌رود. ... و بالاخره کم‌کم آن غوغایی که در بدن‌تان ایجاد شده بود فروکش می‌کند و نوبت به افت قند می‌رسد. در این مرحله یا خیلی حساس و تحریک‌پذیر می‌شوید یا خیلی کرخت و بی‌حال. حالا دیگر تمام آن آبی را که از طریق نوشابه وارد بدن خود کرده بودید، دفع کرده‌اید؛ آبی که می‌شد به جای اسید و کافئین و شکر، حاوی مواد مفیدی برای بدن‌تان باشد. تا چند ساعت بعد اثر کافئین هم از بین می‌رود و شما هوس یک نوشابه دیگر می‌کنید.!!!

خداحافظی با خشکی پوست زمستانه


اگر پوست شما خشک و شکننده است با کمک چند توصیه پوستتان را برای مهمانی و عروسی زمستانی آماده کنید


در فصل زمستان پوست بسیاری از افراد دچار خشکی می شود. از طرفی اگر می خواهید در این فصل جشن عروسی بگیرید طراوت و زیبایی پوست شما اهمیت زیادی دارد که با کمک چند راه ساده می توانید خشکی پوست تان را از بین ببرید.

مواد غذایی ضروری
قرار گرفتن در محیط های خشک و در معرض باد به خصوص در فصول سرد سال موجب کاهش رطوبت پوست می شود. علاوه براین الاستین و کلاژن موجب مرطوب نگه داشتن پوست می شوند، بنابراین هر نوع کمبود تغذیه ای که تولید کلاژن و الاستین را تحت تاثیر قرار دهد، منجر به خشکی پوست می شود. در علم تغذیه موادی وجود دارند که برای سلامت پوست، مو و ناخن لازم و ضروری هستند. مهم ترین این مواد، کلسیم است که در رشد و سلامت بافت ناخن ها و استخوان ها، بافت های کلاژنی و بافت های مخاطی نقش اساسی دارد.

مهمترین منابع غذایی کلسیم نیز شیر و لبنیات تازه و کم چرب است. البته برای اینکه کلسیم به استفاده برسد، بدن به ویتامین D نیز نیاز دارد. مسئله مهم این است که راه اصلی دریافت ویتامین D تغذیه نیست بلکه نور آفتاب است. از مواد مغذی کلیدی دیگر در سلامت پوست، مو و ناخن، روی است که بهترین منبع خوراکی آن گوشت ها به خصوص گوشت قرمز کم چرب است.البته در مغزدانه ها مثل بادام، پسته، فندق و گردو نیز مقدار قابل توجهی روی وجود دارد. ویتامین A یکی دیگر از مواد مغذی کلیدی در این زمینه محسوب می شود که بهترین منابع خوراکی آن گوشت ها، شیر و لبنیات تازه و کم چرب هستند. علاوه براین، اسیدهای چرب امگا۳، پروتئین و منابع ترکیبات آنتی اکسیدان مثل ویتامین C و E به صورت کاملا مشخصی روی این بافت ها تاثیرگذارند.

جلوگیری از خشکی پوست با ورزش منظم
نقش ورزش در جلوگیری از افزایش وزن، تقویت عضلات، افسردگی، بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت و ... همیشه مطرح بوده است اما امروزه پزشکان معتقدند ورزش کردن علاوه بر این مزایا تاثیر بسزایی در سلامت پوست نیزدارد درواقع ورزش می تواند باعث کاهش جوش های پوستی و علایم پیری شود. درنتیجه با انجام آن پوست جوانتر و شادابتر به نظر می رسد و اعتماد به نفس بالاتر می رود. از مهم ترین آثار ورزش روی پوست می توان به افزایش جریان خون در سطح پوست، توزیع مواد مغذی به سلول های پوستی و دور کردن مواد مخرب و سمی از پوست اشاره کرد.

توصیه های غذایی برای بهبود خشکی پوست
1. تا می توانید آب بنوشید. آب باعث حفظ رطوبت و طراوت پوست می شود.
2. یک لیوان شیر گرم را با 2 قاشق روغن بادام مخلوط کرده و قبل از خواب بنوشید.
3. سیر، پیاز و تخم مرغ بخورید؛ گوگرد موجود در آنها باعث حفظ لطافت و جوانی پوست می شود.
4. مقدار زیادی سبزیجات زرد و نارنجی رنگ مثل هویج و کدو حلوایی مصرف کنید. این سبزیجات حاوی بتاکاروتن هستند و نقش مهمی را در حفظ سلامتی پوست در برابر رادیکالهای آزاد ایفا می کنند.
5. غذاهای سرخ شده، چربی حیوانی و روغن جامد مصرف نکنید. همچنین از روغن های مایع گیاهی برای سرخ کردن استفاده نکنید مگر اینکه روغن مخصوص سرخ کردنی باشد. حرارت باعث تولید رادیکالهای آزاد در روغن های مخصوص پخت و پز می شود که به پوست آسیب می زند.
6. بیش از اندازه قهوه نخورید زیرا این نوشیدنی باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن مایعات و املاح ضروری مورد نیاز سلولهای پوستی می شود.
7. در طول هفته چند وعده ماهی مصرف کنید.

قوانین مورفی!

قانون مورفي در سال 1949 در پايگاه نيروي هوايي ادوارز شکل گرفت. سرگرد ادوارد مورفي مهندس هوافضا بود که روي يک پروژه کار مي کرد. در يکي از سخت ترين آزمايشهاي پروژه يک تکنسين سيم ها را برعکس وصل کرد و آزمايش خراب شد. 

مورفي درباره اين تکنسين گفت: "اگه يه راه براي خراب کردن چيزي وجود داشته باشه اون همون يه راه رو پيدا مي کنه" و اين اولين قانون مورفي بود. 

در ابتدا در فرهنگ فني مهندسين رواج پيدا کرد و بعد به فرهنگ عامه راه پيدا کرد.

 بعداً قوانين ديگري هم بعد از کسب رتبه لازم از بنياد مورفي درزمره قوانين اصلي قرار گرفتند. 
 
برخی از این قوانین به شرح زیر هستند: 

ادامه نوشته

آنفلوانزا گرفته‌اید؟ استامینوفن نخورید!

گر آنفلوانزا گرفته‌اید، سراغ مسکن‌ها و قرص‌های تب‎بر نروید؛ زیرا آنها نه تنها کمکی به بهبود بیماری نمی‌کنند، بلکه می‌توانند منجر به بدتر شدن مریضی شما هم بشوند



دفعه بعد که احساس کردید آنفلوانزا به سراغتان آمده، قبل از اینکه به سمت مسکن‌ها بروید، به این نکته فکر کنید که آنها نه تنها کمکی به بهبود بیماری‌تان نمی‌کنند، بلکه می‌توانند منجر به بدتر شدن مریضی شما هم بشوند.


با شروع فصل اپیدمی آنفلوآنزا در سراسر اروپا و آمریکای شمالی، میلیون‌ها نفر به دنبال درمان بیماری می‌روند و معمولا هم قرص‌های مسکن بخش جدایی ناپذیر درمان است. توصیه‌های بهداشت عمومی در انگلستان و ایالات متحده، دریافت مسکن‌هایی همچون استامینوفن یا آسپرین است. اما به رغم این که مسکن‌ها می‌توانند منجر به احساس بهتری در بیماران شوند و تب را پایین می‌آورند، این قابلیت را هم دارند که روند درمان این ویروس را بدتر کنند.


اولین تحلیل از اثر مسکن‌ها بر روی جمعیت نشان می‌دهد که مسکن‌هایی که در دوزهای رایج برای درمان تب داده می‌شود، می‌تواند سالانه منجر به دست کم 2000 مورد مرگ، تنها در ایالات متحده شود.


گمان می‌رود که خود تب سلاحی ضد ویروس باشد، زیرا بسیاری از ویروس‌ها در دماهای بالاتر از دمای طبیعی بدن یعنی 37 درجه سانتی‌گراد توان تکثیر خود را از دست می‌دهند. اما تحقیقات تاکنون مشخص نکرده‌اند که آیا فرو خواباندن تب، موجب کاهش سرعت بهبودی می‌شود یا خیر.


دیوید ایرن از دانشگاه مک‌مستر در همیلتون کانادا می‌گوید که برخی از تحقیق‌ها حکایت از این دارند که شاید کاهش تب، دوره بیماری‌های ویروسی را طولانی‌تر کند و مقدار ویروسی را که افراد بیمار می‌توانند به دیگران منتقل کنند، افزایش دهد.


برای فهمیدن این‌که تب داشتن یا نداشتن ممکن است چه اثری بر روی اپیدمی آنفلوآنزا داشته باشد، ایرن و همکارانش به تحقیقی که در سال 1982/1361 انجام شده بود، مراجعه کردند. آن پژوهش نشان می‌داد که تب در موش خرماها (که یک مدل حیوانی معمول برای آنفلوآنزای انسانی است)، چه به وسیله تب‌بر پایین بیاید و چه در اثر توقف روند بیماری آنفلوانزا، ویروس‌های انفلوانزای فصلی بیشتر در بدن انها تکثیر می‌شود.


گروه ایرن با استفاده از این یافته‌ها برآورد کرد که در صورت فرو نشاندن تب، چه مقدار ویروس‌ بیشتری در افراد مبتلا به آنفلوآنزا تولید می‌شود، و علاوه بر آن، تحقیق‌های همه‌گیر شناختی را به کار گرفتند تا برآورد کنند که استفاده از مسکن، منجر به چه تعداد موارد بیشتری از ابتلا به آنفلوانزا خواهد شد.


آنها با کمک گرفتن از مدل‌های ریاضی، این براورد را برای شمار افرادی که در یک سال در ایالات متحده مبتلا به آنفلوآنزا شدند، تب کردند و از دارو استفاده کردند، اعمال کردند. آنها دریافتند که مسکن‌هایی که در ایالات متحده استفاده می‌شود، می‌تواند انتقال آنفلوآنزای معمول فصلی را تا 5 درصد افزایش دهد.


در هر زمستان به طور متوسط 41 هزار نفر در ایالات متحده که سهم عمده‌ای از آن را افراد سالخورده تشکیل می‌دهند بر اثر آنفلوانزا جان می‌دهند. بنابراین 700 تا 2000 مورد مرگ اضافی سالانه، ناشی از افزایش اپیدمی آنفلوانزا است.


پل اندرو از اعضای گروه پژوهشی مک‌مستر می‌گوید که این براورد محافظه کارانه‌تر از تاثیر واقعی مسکن‌ها است، چون این تخمین تنها مقادیر افزایش یافته ویروس‌های منتشر شده را نشان می‌دهد. زمان انتقال طولانی‌تر نیز عامل تاثیر گذار دیگری است، چون مردم با مصرف تب‌بر و مسکن، به رغم این که هنوز بیمار هستند، احساس می‌کنند بیماری تمام شده و با همان حال به سر کار یا مدرسه می‌روند و ویروس را پخش می‌کنند.


اما دیگران محتاطانه‌تر برخورد می‌کنند. نیک فین، سرپرست بخش بیماری‌های تنفسی مرکز بهداشت عمومی انگلستان تصور می‌کند که این تحقیق به مقدار زیادی متکی بر داده‌های حیوانی است. او می‌گوید که مسکن‌ها علیه آنفلوانزا بسیار موثر و کارا هستند.


ولی ادوارد پارسل از کالج سلطنتی لندن، بهترین کار را اجتناب از مصرف این داروها می‌داند. او سال گذشته عضو یک کارگروه رسمی بود که پیشنهاد داده بودند که مصرف مسکن در کودکان زیر پنج سال، فقط برای کاهش درد تجویز شود. او می‌گوید: «تب ضربه‌ای به بدن نمی‌زند، و شاید به سلامتی شما کمک هم بکند».


چرا فقط 6 دقیقه باید "شیر" را جوشاند

شیرگرم اگرچه از ایجاد نفخ جلوگیری می‌کند اما جوشانده شدن بیش از حد شیر باعث ایجاد "سرگیجه و تهوع "می‌شود.


 


به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد هنگامی شیر بیش از مدت زمانی مشخص داغ شود و بجوشد از میران کلسیم آن نیز کاسته می‌شود.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهند مواد لبنی به شدت به گرما حساس‌اند و هنگامی که گرم می‌شوند تغییرات شیمیایی زیادی در آن‌ها ایجاد می‌شود از این رو پزشکان توصیه می‌کنند داغ شدن شیر بیش از 6 دقیقه باعث آسیب رساندن به آن می‌شود و درجه حرارت هنگام گرم شدن آن بسیار باید کم باشد.

 

نتایج مطالعات نشان می‌دهند هنگام مصرف شیر گرم با مواد شیرین میزان جذب کلسیم آن کمتر می‌شود از این رو بهتر است شیر گرم را بدون هیچ ماده قندی و به صورت خالص مصرف کرد.

 

جوشیده شدن شیر "باکتری‌های مفید روده" را از بین می‌برد و برخلاف تصور در کار روده‌ها تداخل ایجاد می‌کند.

خسته از انتظار بر روی تخت .. خسته از تهوع‌های بی وقت .. خسته از نگاه دیگران ..... خسته از جمله تکراری "خدا شفا بده " .. خسته از اینکه صدای بازی بچه ها همیشه آنسوی پنجره است .. ... گاهی با خود می گوید : کِی تمام می شود .. بدون آنکه معنیِ "تمام" برایش معلوم باشد ..