مراقب سلامت یا ماما

چندی است به لطف طرح تحول سلامت همه کارکنان حوزه بهداشت متخصص در حوزه سلامت مادر و نوزاد شدن و ماما ها به کنار کشیده شدن این در حالی است که مامایی حرفه ای تخصصی است و ارج نهادن به آن سلامت مادر و نوزاد را در پی دارد

انجام کارهای غیرتخصصی از ماما باعث می شود او نتواند وقت خودش را صرف سلامت مادر و نوزاد بکند.

 ماما درس خوانده و آموزش دیده که از سلامت مادر و نوزاد مراقبت کند. در حالی که در طرح مراقب سلامت، هر کار دیگری انجام می دهدو همین مسئله به حرفه مامایی آسیب می زند.

ماماها این روند در طرح مراقب سلامت را نمی پسندند و همین مسئله باعث می شود انگیزه شغلی ماما از دست برود و سلامت مادران به خطر بیافتد

 وقتی ما می خواهیم زایمان طبیعی را ترویج کنیم، باید وقت بیشتری برای مشاوره و برپایی کلاس های آمادگی زایمان طبیعی اختصاص دهیم. در حالی که این موضوع اصلا در طرح مراقب سلامت دیده نشده و ماماها وقت کافی برای مشاوره دادن به مادران ندارند.

مراقبت پس از زایمان

د از زایمان تمام حواس اطرافیان معطوف نوزاد تازه به دنیا آمده است و حتی مادر هم گاهی خود را فراموش می کند. این در حالی است که مادر باید به سلامت خود توجه لازم را داشته باشد تا بتواند هر چه سریعتر سرپا شده و به نوزاد خود به تنهایی رسیدگی کند. به برخی دردها و مشکلات بعد از رایمان اشاره می کنیم و توصیه هایی برای رفع هر چه سریعتر آنها :

عفونت
مراقبت از بخیه ها بعد از زایمان طبیعی و سزارین اهمیت زیادی دارد. بعد از سزارین لازم است بخیه ها ۲ مرتبه در روز با ائوزین بدون الکل ضد عفونی شوند . بعد از زایمان طبیعی نیز بعد از هر بار توالت رفتن و شستن بخیه های اپیزیوتومی آنها را باید با سرم بتادین شستشو داد و با سشوار خشک کرد. سشوار سبب خشکی موضعی و پیشگیری از رشد قارچ ها در ناحیه می شود اما باید مراقب بود زیرا استفاده زیاد از سشوار سبب خشکی موضعی پوست و سفت و سخت شدن بافت ناحیه می شود. تا زمان که بخیه ها بهبود پیدا نکرده اند پوشیدن لباس زیر نایلونی توصیه نمی شود و بهتر است از لباس های زیر مخصوص به شکل توری یا لباس های نخی استفاده کرد . بخیه های جذبی طی ۱ تا ۳ هفته جذب می شوند . بخیه های کشیدنی را بعد از ۵ هفته باید کشید. ۲-۳ روز بعد از زایمان بخیه ها بسیار دردناک است و به همین دلیل پزشک داروی مسکن و ضد التهاب و آنتی بیوتیک تجویز می کند که باید حتما مصرف شوند . در صورتی که درد بسیار شدید باشد مصرف شیاف مسکن ضروری است. احساس سوزش در ناحیه پرینه یا حین ادرار می تواند نشانه عفونت ادراری یا عفونت بخیه ها باشد. در این شرایط بهتر اتس مادر توسط کارشناس مامایی یا متخصص زنان معاینه شود . ترشحات صورتی رن از بخیه های سزارین و داشتن درد حین خروج گازهای شکمی کاملا طبیعی است . توصیه می شود بعد از زایمان خانم ها از یک جا نشستن و حفظ وضعیت ثابت پرهیز کنند و ترجیحا نوشابه های گازدار و خنک ننوشند . از خودن غذاهای باددار باید اجتناب کرد و نوشیدنی را با نی نوشید.

همورویید
همورویید نوعی واریس است که درناحیه رکتوم و مقعد به وجود می آید . در طول بارداری انبساط عروق مقعد بعلاوه فشار ناشی از رشد جنین و البته فشارهای ناشی از زایمان طبیعی باعث بروز همورویید می شود. در صورتی که طی بارداری یا بعد از زایمان دچار همورویید شدید لازم است فورا این مسئله را با جراح عمومی در میان بگذارید . پزشک در درجات اولیه پماد آنتی همورویید تجویز می کند که از درد و تورم ناحیه می کاهد.برای پیشگیری از بروز همورویید بهتر است مادران در طول بارداری و بعد از زایمان مراقب تغذیه خود باشند زیرا یبوست خود می تواند همورویید را تشدید کرده و سبب خونریزی های شدید شود. توصیه می شود به برنامه غذایی میوه و سبزیجات و تمام مواد غذایی فیبر دار اضافه شود. اگر درد ناشی از همورویید شدید بود و با پماد بهبود نیافت این موضوع را باید با پزشک در میان گذاشت . شاید به یک جراحی سرپایی نیاز باشد.

خونریزی
در طول زایمان طبیعی و در دوره بعد از آن معمولا به طور متوسط خانم ها ۵۰۰ میلی لیتر خون را از دست می دهند و به همین دلیل برای مقابله با کم خونی ، بدن زنان در طول بارداری خون بیشتری تولید می کند . در دوهفته نخست بعد از زایمان خونریزی امری طبیعی است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد مگر آنکه خونریزی بوی بسیار بدی داشته باشد که این موضوع نشانه عفونت است. خونریزی شدید و ناگهانی که با سرگیجه تهوع و تعریق همراه باشد خطرناک بوده و با مشاهده آن باید به سرعت به اورژانس مراجعه کرد . دلیل این خونریزی می تواند باقی ماندن قسمتی از جفت در رحم یا زخمی در دهانه رحم یا واژن باشد.

یبوست
همورویید ،کاهش توانایی عضلات شکمی ، درد ناشی از بخیه ها و.. باعث می شود بعد ز زایمان احتمال بروز یبوست افزایش یابد . معمولا باید ۲ تا ۳ روز بعد از زایمان مادر مدفوع کند اما اگر این موضوع به تعویق افتاد احتمال بروز همورویید افزایش می یابد . مصرف غذاهای غنی از فیبر مثل حبوبات ، میوه و سبزی نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در طول روز و مصرف ملین زیر نظر پزشک می تواند تا جدی جلوی یبوست را بگیرد .در صورتی که تا ۷ روز بعد از زایمان مادر مدفوع نکند لازم است در این رابطه با پزشک مشورت کند.

سردرد
سردرد از جمله شکایات اکثر زنان بعد از زایمان است. دلیل این سردرد فشاری است که هنگام زایمان طبیعی به عضلات گردن وارد می شود . انرژی زیادی که در طول روند زایمان صرف می شود و افت قند خون نیز می تواند باعث سر درد شود.. در صورتی که خانمی تحت بی حسی نخاعی یا بی هوشی عمومی قرار گرفته باشد ، نیز ابتلا به سردرد امری طبیعی محسوب می شود . برای تسکین درد معمولا به مادر توصیه می شود آب زیادی بنوشد و تغذیه مناسب داشته باشد . در صورتی که سر درد بیش از ۳ روز ادامه یابد و شدید و مداوم باشد باید فورا به اورژانس مراجعه کرد. این نوع سر درد نشانه بالا رفتن فشار خون است و معمولا با مشکلات دید ، تهوع و استفراغ همراه است.

کمر درد
در طول زایمان تمام عضلات درگیر می شوند. کمر به طور حتم عضوی است که در طول بارداری و زایمان بیشترین فشار را تحمل می کند. ورزش هایی نظیر یوگا و شنا ورزش هایی هستند که در طول بارداری مفید بوده و می توانند فرد را برای زایمانی راحت آماده کنند. در ضمن از بروز کمر درد هم پیشگیری می کنند.

درد و انقباضات شکمی
تقریبا ۶ هفته بعد از زایمان رحم به مکان اصلی خود باز می گردد. در طول مدت به علت جابجایی های رحمی برخی زنان دچار دردها و انقباضات شکمی می شوند . درد ها معمولا در زنانی که دوقلو یا سه قلو به دنیا می آورند و درز نانی که شیر می دهند شدید تر است اما به مرور کاهش می یابد. این دسته از مادران می توانند یک ساعت قبل از شیر دهی مسکن مصرف کنند. برای تسکین دردها بهترین کار این است که با فواصل کوتاه توالت بروید تا مثانه خالی باشد. خوابیدن به شکم و قرار دادن بالشتکی در ناحیه زیر شکم نیز راه حل خوبی است. اگر دردها خیلی شدید بود می توانید از کمپرس گرم یا سرد در ناحیه زیر شکم استفاده کنید یا دوش بگیرید. در صورتی که سزارین کرد اید نیز خوابیدن به شکم یا دوش گرفتن مانعی ندارد اما اگر ناحیه اطراف بخیه ها ی زیر شکمی درد دارد و حتی این درد به داخل هم تیر می کشد یعنی دجار عفونت شد هاید و برای پیشگیری از تشدید آن باید فورا به اورژانس مراجعه کنید.

درد مثانه
درد مثانه معمولا چند ساعت قبل از زایمان و با حس پری و داشتن ادرار آغاز می شوود . دلیل این درد آغاز انقباضات رحمی است. بعد از زایمان معمولا این درد برای چند ساعتی ادامه دارد و درد اپیزیوتومی نیز به آن افزوده می شود. طی ۸-۷ ساعت بعد از زایمان با خارج شدن ادرار این درد نیز رفع خواهد شد. در صورتی که تا ۶ ساعت بعد از زایمان فرد نتواند ادرار کند یعنی دچار احتباس ادرار شده و باید تحت درمان قرار بگیرد.

تعریق شبانه
چند هفته بعد از زایمان برخی از مادران دچار تعریق های شبانه می شوند . این تعریق ها گاهی به حدی شدید است که مادر احساس می کند لباس هایش خیس است و باید آنها را تعویض کند. دلیل این تعریق نوسانات هورمونی بعد از زایمان است.

ریزش موها
۶ تا ۱۲ هفته بعد از زایمان میزان ریزش مو افزایش می یابد. دلیل این موضوع نیز اختلالات هورمونی بعد از زایمان و تاثیر آن بر فاز رشد مو و ارد کردن آ ن به فاز استراحت است.

چاقی و اضافه وزن
بسیاری از زنان بلافاصله بعد ازز زایمان برای کم کردن وزن رژیم می گیرند . این در حالی است که گرفتن رژیم های سخت در دوران شیردهی اصلا توصیه نمی شود .  دردوران بعد از زایمان و در طول شیردهی نادر به ریز مغذی هایی نیاز دارد که در صورت گرفتن رژیم سخت دچار کمبود آنها خواهد شد . به عنوان مثال مصرف مکمل آهن و غذاهای غنی از آهن و انرژی دهنده نظیر پروتئین و فیبرها بویژه اگر مادر دچار آنمی فقر آهن باشد ضروری است.

اکثر زنان بعد از زایمان و در ماه نخست چه شیردهی را آغاز کنندو چه نکنند ۴ تا ۶ کیلو کم می کنند زنانی که شیردهی را آغاز می کنند بدون رژیم هفته ای ۵/۰ تا ۵/۱ کیلو وززنانی که شیر نمی دهند ۵/۰ تا ۱ کیلو در هفت کم می کنند.

درد پستان

در برخی خانم ها چند ساعت بعد از زایمان سینه ها گرم ، سنگین و کمی دردناک می شود. این مسئله طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد و نشانه آمادگی سینه ها برا ی تغذیه نوزاد است.

بی اختیاری ادرار
داشتن احساس نیاز به دستشویی رفتن بعد از زایمان امری بسیار طبیعی است اما اگر قبل از رسیدن به توالت دچار ریزش ادرار شوید یعنی مبتلا به بی اختیاری ادارار شده اید و باید هر چه سریع تر این موضوع را با پزشک در میان بگذارید . به کمک برخی ورزش ها می توان از پیشرفت بیماری پیشگیری کرد.

جفت و محل قرارگیری آن (قدامی ، خلفی، سرراهی و ...)

جفت چیست 

جفت عضوی ست برای  انتقال مواد  بین مادر و جنین. مواد مفید و مغذی از طریق جفت به جنین منتقل شده و مواد زاید جنین ،از طریق جفت به خون مادر منتقل می شود. در واقع تا زمانی که جنین داخل رحم مادر است ، جفت کار ریه و کبد و کلیه جنین را انجام می دهد .

رشد وبلوغ جفت :

پس از لقاح ، هنگامی که تخم به رحم رسید و محل لانه گزینی را پیدا کرد ، پوشش خارجی این تخم (که در آن زمان بلاستوسیست نام دارد)، هزاران سلول شبیه ریشه از خود بیرون می زند که این ریشه ها در پوشش داخلی رحم جا می گیرند.  این بافتها در خون مادر شناور هستند و وظیفه شان گرفتن مواد مغذی و اکسیژن و ...و هم چنین پس دادن مواد زاید می باشد .
پس از گذشت روزها ،تعداد و سایز این ریشه ها بیشتر شده و "جفت اولیه " را تشکیل می دهند . این ریشه ها کم کم تکامل پیدا کرده و دارای  مویرگهایی می شوند که خون جنین  را در خود گردش داده و تصفیه می کنند .
باید  بدانید که خون مادر و جنین با هم مخلوط نمی شود! بلکه از پشت یک سد نازک پوستی (مثل صافی) موادشان را با هم رد و بدل میکنند. پس از این صافی ، فقط مواد رد و بدل می شوند...نه خون . 


جفت 2 رو دارد :

  • سطح مادری: (که مستقیما با دیواره رحم تماس دارد) رنگ قرمز تیره داشته  و حدود 20 لوب دارد که توسط شیارهایی از هم جدا می شوند.هر لوب شامل 1ورید و 1 شریان می باشد که از خود انشعابات فراوانی داده اند.
  • سطح جنینی: سطحی از جفت که به سمت جنین قرار دارد . پرده  امنیونی که روی سطح جنینی جفت را می پوشاند باعث می شود این سطح صاف، سفید و براق به نظر برسد.

سطح مادری جفت -سطح جنینی جفت


در سه ماهه اول رشد جفت سریعتر از رشد جنین است اما حدودا درهفته 17 پس از آخرین قاعدگی وزن جفت وجنین تقریبا برابر می شود. تا اینکه در ماه آخر بارداری ،  وزن جفت تقریبا یک ششم وزن جنین می شود. در آن زمان قطر جفت حدود 20 سانتیمتر ، ضخامت آن حدود 2 و نیم سانتیمتر و وزنش حدود 500 گرم خواهد بود. 


پس وظایف اصلی جفت شامل : 

  • -  برقراری گردش خون مادری جنینی  و تبادل مواد 
  • - تولید هورمون های لازم برای ادامه ی  بارداری (مثل هورمون بتا ، پروژسترون و .. )

- در ضمن جفت این خاصیت را هم دارد که جلوی میکروبها را هم میگیرد اما متاسفانه قادر به جلوگیری از بعضی ویروسها مثل مخملک و بعضی از باکتری ها مثل سفلیس نمی باشد.
- جفت بعضی از "آنتی بادی " ها و "آنتی ژن" های خون مادر را نیز از خود عبور میدهد. به همین دلیل برای مثال اگر مادری قبلا دچار مخملک شه باشد. چون خون او ر برابر این بیماری مصونیت یافته، کودک نیز در مقابل بیماری مخملک ایمن  می گردد و تا شش ماه پس از تولد به این بیماری دچار نمی شود.
- بعضی از داروهایی نیز که مادر مصرف میکند به جفت منتقل میشوندو بنابراین وظیفه مادر است که بدون مشورت پزشک هیچگونه داروئی مصرف نکند. بالاخره هورمونها و اغلب ویتامین ها نیز به جفت منتقل میشوند. توجه کنید که داروهای گیاهی نیز به هر حال دارو هستند و ممکن است موادی داشته باشند که برای جنین مضر باشد .

جفت فوندال خلفی


انواع جفت از نظر محل قرارگیری :

هر جا که جنین اولیه لانه گزینی کند ، جفت در آنجا ریشه کرده و رشد میکند . بسته به اینکه جفت در کدام قسمت رحم ریشه کند ، نام های مختلفی (از نظر مکان ) می گیرد : 


1.    جفت خلفی (Posterior) :

محل لانه گزینی جفت ، در دیواره پشتی رحم است .

2.    جفت قدامی (Anterior):

محل لانه گزینی جفت ، در دیواره ی جلویی رحم است . 


3.    جفت فوندال(Fondal) :

یعنی جفت در بالاترین قسمت رحم لانه گزینی کرده است .


4.    جفت جانبی (Lateral) :

وقتی جفت در قسمت چپ یا راست رحم باشد .


5.    جفت  پایین (Low lying):

یعنی جفت در قسمت تحتانی رحم لانه گزینی کرده است .

جفت پایین - مارژینال - جفت سر راهی


 بسته به اینکه فاصله ی جفت پایین ،  از دهانه رحم چقدر باشد ، چند نوع جفت پایین داریم : 

- جفت پایین

با فاصله ی معقول از دهانه رحم . یعنی فقط محل قرارگیری جفت ، درسگمان تحتانی رحم است .


- جفت مارژینال

یعنی جفت به حدی پایین است که لب به لب با دهانه رحم شده است . فاصله ای با دهانه رحم ندارد.


- جفت پارشیال (سرراهی نسبی)

یعنی جفت به حدی پایین است که قسمتی از دهانه رحم (نه همه ی آن را ) پوشانده است . 


- جفت پرویا (سرراهی کامل)

یعنی جفت به حدی پایین است که به طور کامل روی دهانه رحم را پوشانده است . 

 

توجه کنید که ممکن است جفت شما ادغامی از انواع بالا باشد .
 مثلا جفتی که هم در دیواره ی خلفی است و هم نسبتا بالا است را " پوستریو فوندال" می نامند . 
اگر جفت یا مثلا جفتی که قدامی است و دقیقا وسط دیواره ی رحم نیست (مثلا کمی به سمت چپ است ) را جفت "انتریولترال چپ" می نامند.

در رابطه با جفت پایین و علل و درمان و انواع آن ، در مقاله ی جداگانه ای توضیح مفصل خواهم داد

فتیش پا

 

فتیش پا

یادگار پرستی (فتیشیسم) از جمله اختلالاتی است که زیر مجموعه اختلالات جنسی قرار می گیرد و طبعا در صورت شدت نیاز به درمان دارد.

اختلالات جنسي به صورت كلي به سه دسته تقسيم مي‌شوند:
_ کژکاری جنسی، نابهنجاری جنسی، اختلالات هویت جنسی که البته هریک از این اقسام دارای مصادیق متعددی است.
كژكاري جنسي مانند تمايل جنسي به جنس موافق، عدم توانايي در ايجاد ارتباط زناشويي، ..

_ اختلال هويت جنسي مانند اينكه فردي از جنسيت خود راضي نباشد و جنسيت مخالف را دوست داشته باشد و مثلا لباسهاي جنس مخالف را بپوشد.

_ نابهنجاري جنسي مانند، همجنس بازي ( بر مبناي dsm كه مبناي تشخيص اختلالات از نگاه روانشناسي و روان پزشكي است، همجنس گرايي ماداميكه با رضايت خاطر طرفين باشد اختلال نيست! اما طبيعي است كه روانپزشكان و روانشناسان متدين چنين مبنايي را نمي‌پذيرند)، هرزه‌نگاري، يادگار پرستي یا همان فتیشیسم...
فردی که مبتلا به فتیش است، در ارضاء جنسی از اشیاء بی جان، مانند لباس، جوراب، کفش و... وگاهی نیز از قسمت خاصی از بدن شخص (همسر) لذت می برد. 

بر این اساس به نکات زیر توجه بفرمایید؛
_ قبل از اقدام به خواستگاری و ازدواج، طی یک مشاوره حضوری با روان شناس بالینی و یا یک سکس تراپ، علاوه بر تعیین سطح دقیق آن، به درمان آن بپردازید.
_ در صورتیکه، سطح اختلال به میزانی نباشد که کارکردهای زناشویی را تحت الشعاع قرار بدهد، آسیب خاصی که زندگی مشترک را تهدید کند، به دنبال نخواهد داشت.
_ شما می توانید پس از اطمینان از سطح فتیش خود، در جلسه خواستگاری به صورت کلی (بدون اینکه بیان کنید خودتان با این وضعیت مواجه هستید) این موضوع را با خانم مورد خواستگاری مطرح کنید و نظر وی را در مورد چنین موضوعی جویا شوید.
_ هرچند حضرتعالی به فرم مورد نظر خود اشاره نکرده اید، اما طبعا در محدوده ریزی یا درشتی پا و.... تعریف می شود، که در اینصورت با برانداز نمودن اندام و رنگ چهره شخص تا حدودی ابهام شما برطرف خواهد شد. در این موضوع می توانید از خواهر، مادر و ...کمک بیشتری بگیرید


 


برای هزارمین بار می گویم که رابطه ها را باید ساخت!
هیچ رابطه ای خود به خود خوب نیست، هیچ رابطه ای خود به خود زنده نمی ماند!
گلدان را بی آب دادن اگر رها کنید می میرد، رابطه ها را به امید زمان رها کنید می میرند! ما در مثلث تکراری سیزیف، ما در دایره ی تکراری پردستینیشن(پیش سرندشت)، به اختیار خودمان هیچ چیز به جز "عشق" نداریم!؛ رابطه هایتان را به امان خدا و زمان رها نکنید! زمان دشمن سرسخت رابطه هاست و خدا هیچ کاری نمی کند!... رابطه ها گلدان مصنوعی نیستند که تا ابد لبخند زنان و صاف صاف باقی بمانند... رابطه ها جان دارند و جاندار ها می میرند! برای هزارمین بار می گویم که رابطه ها را اگر هر روز نوازش نکنید بی شک می میرند!... نگذارید که این گلدان ها هی بمیرند و هی بروید گلدان تازه ای بخرید!... کشتن اینهمه گلدان منجر به پیدا کردنِ گلدانی جادویی که خود به خود تا ابد زنده بماند

ماساژ برای زنان باردار مفید است یا مضر ؟

ماساژ درمانی به رهایی از استرس و فشار عضلانی و درد ناشی از صدما ت و سرعت بهبود ناراحتیهای حاد و مزمن کمک می کند. امروزه میلیونها نفر در سراسر جهان از این روش به عنوان یک روش مراقبت بهداشتی استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، ماساژ از قدیمی‌ترین روش‌های طبیعی برای بهبود سلامت است. ماساژهای مخصوص بارداری در طول این دوران و حتی پس از زایمان هم انجام می‌شود. متخصصان ماساژ در این دوران از روش‌های مختلفی استفاده می کنند.

ادامه نوشته

هشتاد و دو ششمین ستاره آسمونم

30 بهمن 1392 ساعت 7:25 با تلفن از پذیرش که زایمانی دارید سریع بیاید از جا پریدم و سریع خودم به تسهیلات رسوندم

مادر 25 ساله گراو دو از ایور فول به تسهیلات اومده بود بردمش روی تخت و در ساعت 7:45 دقیقه زایمان کرد

نوزاد پسر با آپگار 9/10 وزن 3900 و قد 54 و دور سر 37 سانتی متر بدنیا اومد اسم نوزاد و میخاستن بذارن جعفر بذارن اسم پدر بزرگش بود که فوت شده بود اسم خواهر این آقا کوچولو هم نیلوفر بود که 6 ساله بود

و اما ادامه ماجرا

زایمان تموم شد داشتم بخیه میزدم که یهو سرم گیج رفت و افتادم چشمام سیاهی می رفت هیچ جا رو نمیدیدم و نمیتونستم نفس بکشم.............به واقع مردم و زنده شدم

اونوقت بود که فهمیدم مرگ چقد به آدم نزدیکه.حالم خیلی بد بود تا یکی دو ساعت سرحال نیومدم

ادامه بخیه رو هم همکارم دوخت و من خدا رو شکر کردم که طعمه مرگ و چشیدم تا بیشتر مواظب رفتار و کردارم باش و یادم نره که بازگشت همه به سوی اوست

یاحق

خرما دارویی برای زایمان آسان

خرما دارویی برای زایمان آسان

در قرآن کریم در آیاتی که دربارة حضرت مریم سخن می‌گوید سه کلمه وجود دارد که علم پزشکی جدید کشف کرده است که این امور اساس زایمان آسان را تشکیل می‌دهد. خداوند خطاب به حضرت مریم(ع) می‌فرماید :

‚فَکُلِی و اشرَبی و قَرِّی عَیناً فإمّا تَرَیِنَّ مِنَ البَشَرِ أحَداً فقُولی إِنِّی نَذَرْتُ لِلرَّحْمَنِ صَوْماً فَلَنْ أُکَلِّمَ الیوم إِنسیَّاًƒ                                                                       (مریم : 46)

«پس [از این خرمای شیرین] بخور و [از آن آب گوارا] بنوش و [این فرزند دلبند و معجزه خداوند] چشم را روشن دار، و هرگاه کسی را دیدی [در این زمینه از تو توضیح خواست با اشاره به او بفهمان و] بگو که من برای خدای مهربان روزة [سکوت و خودداری از گفتار] نذر کرده‌ام و به همین دلیل امروز با انسانی سخن نمی‌گویم».

دانشمندان از عبارت «و قَرِّی عیناً» استنباط کرده‌اند که وضعیت روحی مادر قبل از وضع حمل با سهولت و راحتی زایمان ارتباط تنگاتنگی دارد. چنانکه زن دارای آرامش روحی، اطمینان و فراغت فکر باشد در خانه مشکلی نداشته باشد، همسرش به او احترام بگذارد، آرامش روح و روان او در زایمان آسان و یک عامل اصلی به شمار می‌آید. هرگونه اضطراب روحی، مشکل عاطفی و اختلاف زن و شوهر کمی قبل از تولد فرزند باعث مشکل شدن تولد نوزاد می‌شود و ممکن است زن با زایمان مشکل و سختی کودک را به دنیا بیاورد. این امری است که دانشمندان از آیه 26 سورة مریم دریافته‌اند.

خداوند به علت حکمت فراوانش در این آیه فرموده است :

‚فَکُلِی و اشرَبی و قَرِّی عَیناًƒ[1]

از جمله عجیب‌ترین کشف‌های علمی این است که خرما دارای ماده‌ای است که به انقباض رحم کمک می‌کند و حجم آن در هنگام تولد از 5/2 سانتی‌متر مکعب به 750 سانتی‌مترمکعب افزایش می‌یابد. و در زیر آن غشا وجود دارد. غشا به رگهای خونی مادر متصل است. چنانچه جنین به طرف پایین حرکت کند غشا نیز به همراه آن حرکت خواهد کرد و به پایین فرو می‌ریزد و این رگها پاره و باز می‌شوند چنانچه این رگها در چنین حالتی باقی بمانند مادر خونریزی [شدیدی] خواهد کرد و جان خود را از دست خواهد داد. به همین دلیل خداوند  سبحانه و تعالی  به علت داشتن حکمت فراوانی رحم را طوری خلق کرده است که [پس از زایمان] به شدت جمع می‌شود. به طوری که دیوارة رحم همانند سنگ سفت و محکم می‌شود. چنانچه ماما به رحم مادر دست بزند و آن را سفت بیابد از صحت زایمان اطمینان پیدا می‌کند. رحم با انقباض و جمع شدن شدید همة شریان‌ها و رگ‌های باز را می‌بندد و بدین ترتیب خونریزی متوقف می‌شود. خرما دارای ماده‌ای است که به انقباض رحم کمک می‌کند. به همین دلیل در آیه 26 سورة مریم خداوند خطاب به او در هنگام درد زایمان می‌فرماید : «فکلی»«پس [از این خرمای شیرین] بخور».

در خرما ماده تمیزکننده و نرم‌کننده‌ای وجود دارد که به حرکت و جریان یافتن غذا در روده‌های خشن و زبر کمک می‌کند. پزشک یا ماما از هر زنی که در حال وضع حمل باشد می‌خواهد که معده و روده‌هایش از غذا خالی باشد. تا پر بودن آنها خروج جنین از رحم را مشکل نسازد. خرما دارای مادة نرم‌کننده و پاک کننده‌ای است که به ویژه برای روده‌های خشن و زبر مفید است.

مسأله دیگر اینکه درد زایمان بسیار جان فرساست. گاهی ممکن است تعداد ضربان قلب به بیش از 100 بار در دقیقه برسد. یا از 80 بار به 180 بار افزایش پیدا کند. قلب برای مقاومت در برابر این افزایش شدید ضربان به غذا نیاز دارد، تحرکات عضلات به غذا نیاز دارد. به همین دلیل جذب خرما از دهان تا خون بیش از 10 دقیقه طول نمی‌کشد. پس خرما به علت تبدیل سریع آن از غذا به انرژی، زودهضم‌ترین و ساده‌ترین غذا برای هضم شدن است.

مواد موجود در خرما به صورت بسیار فشرده‌ای در آن آفریده شده‌اند. به همین دلیل نیاز به مایعی دارد تا در آن حل و جذب آن آسان شود. به همین دلیل می‌فرماید : «فَکُلی وَ أَشْرَبِی» «پس [از این خرمای شیرین] بخور و [از آن آب گوارا] بنوش».

چرا انسان بعد از خوردن شیرینی به نوشیدن آب نیاز دارد؟ اساس ساختار او چنین است. زیرا مواد شیرین به مایعی نیاز دارند تا در آن حل و هضم آن آسان شود. به همین دلیل نوشیدن آب برای زنی که در آستانه وضع حمل قرار دارد، ضروری است. وضعیت سلامت روحی او یک عامل اساسی در تولد نوزاد است. همچنین باید غذای مادر قبل از زایمان چهار چیز باشد : موادی که به انقباض رحم کمک کند، موادی که مانع خونریزی شود، موادی که روده‌ها را تمیز و نرم نماید و موادی که فرد بتواند در آسان‌ترین راه و کوتاه‌ترین زمان ممکن از آن تغذیه کند.[2]

این قرآن کریم که سخن پروردگار جهانیان است، کلماتی را در لابه‌لای یک قصه ذکر می‌کند، اما چنانچه در آن تأمل کنیم، امور عجیبی را درمی‌یابیم :«فکلی و اشربی و قری عیناً» پس باید غذا و نوشیدنی مخصوص میل کند و آرامش خاطر داشته باشد.

اینها قسمتی از آیات قرآن بودند. هر اندازه که علم پیشرفت کند، یقین بیشتری پیدا می‌کنند که این کلام از جانب پروردگار جهانیان و آفرینندة هستی است نه سخن آدمیان.

                                       

 



[1]- قرطبی در تفسیرش (11/96) می‌گوید : «ربیع بن خثیم می‌گوید : بنابراین آیه هیچ چیز در نظر من برای زن زائو بهتر از خرما نیست. چنانچه خداوند از میان غذاها چیز دیگری را برای زائو مفید می‌دانست آن را به حضرت مریم معرفی می‌کرد. به همین دلیل گفته‌اند خرما برای زن زائو مفید است. همچنین گفته‌اند : چنانچه زایمان زن سخت و مشکل شد، برای او چیزی بهتر از خرما وجود ندارد همچنین بهترین غذا برای فرد بیمار عسل است».

[2]- ابن القیم در زادالمعاد (4/312) می‌نویسد : «طبیعت خرما همانند آب است. گرمای خرما معدة سردمزاج را تقویت می‌کند و با آن سازگار است. بدن را بارور می‌کند و با طبع افراد سردمزاج سازگار است و باعث می‌شود غذای فراوانی میل کنند. از جمله بهترین و بزرگترین میوه‌هایی است که با طبع و سلیقه مردم مدینه و مناطق دیگری که در آنجا یافت می‌شود سازگار است. همچنین سودمندترین میوه برای بدن است».

                        

وزیر بهداشت:سطح خدمات بهداشتی ودرمانی که در کاشمر ارایه می شود خیلی خوب است.

دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه بازدید از شبکه بهداشت ودرمان کاشمر  در جمع خبرنگاران با تأکید بر این که هدف از بازدیدها تنها آشنایی با خدمات، فعالیت‌ها، کمبودها و درخواست‌های حوزه بهداشت و درمان است،  اظهار داشت : اگرچه بودجه بهداشت و درمان ۱۱درصد افزایش داشته است ولی پیش بینی می شود با توجه به تورم ۲۵درصدی سال آینده باز هم ۱۴ درصد عقب باشیم.

وی با اظهار تاسف از اینکه در بعضی استانها، پرستاران با مشکلات دریافت حقوق روبرو هستند اما با عشق و علاقه همچنان به کار خود ادامه می دهند، افزود: جز ایثار و فداکاری نام دیگری بر این کار پرستاران نمی توان گذاشت.

وزیر بهداشت درمان وآموزش پزشکی  با اعلام این که بخشی از درآمد بیمارستانها برای حقوق پرسنل هزینه می شود ، اظهار کرد: مسوولان بیمارستان ها با توجه به مسوولیت تامین حقوق پرسنل، دیگر نمی توانند تجهیزات جدید بخرند و خدمات را بهینه سازی کنند.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی افزود : اگرچه با کمبود پزشک مواجه هستیم اما بخشی از مطالبات همین افراد هم بالغ بر دو سال است که معوق مانده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با رفع مشکلات بخش بهداشت و درمان، مردم بخش های دولتی را بیشتر باور کنند.

وی گفت : خزانه این وزارتخانه ،خالی تحویل من شده است اما تلاش برای گسترش و ارتقاء خدمات درمانی و رفع کمبودها ادامه دارد و امیدواریم با جبران کاستی ها، خدمات مضاعفی به مردم ارایه شود.

دکتر هاشمی با اشاره به اینکه درحمایت از بخش های بهداشتی شهرستانها هیچ دریغ و کوتاهی نخواهد شد، در خصوص وضعیت بهداشتی شهرستان کاشمر نیز گفت : سطح خدمات بهداشتی که در این شهرستان ارایه می شود خیلی خوب است.

وزیر بهداشت در بازدید از بیمارستان شهید مدرس با تنی چند از خیرین سلامت شهرستان نیز دیدار نمود و از نزدیک پروژه توسعه بخش دیالیز بیمارستان شهید مدرس که توسط خیر شهرستان در حال ساخت می باشد را بازدید نمود.