ویتامین های مخصوص آقایان


بسیاری از غذاهایی که ما روزانه از آنها استفاده می‌کنیم حاوی ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی هستند که برای بدن لازم و ضروری اند.

این ویتامین ها هر کدام دارای ویژگی‌های خودشان هستند.در میان ویتامین‌های مختلفی که از راه تغذیه وارد بدن می‌شوند محققان به این نتیجه رسیده‌اند که برخی برای مردان بهتر هستند و هر مردی باید از این ویتامین ها همیشه در بدن خود داشته باشد.

سلنیوم: آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که در مردان از ریزش مو جلوگیری می‌کند و همچنین محققان در مطالعات خود به این نتیجه رسیده‌اند که این ویتامین می‌تواند میزان کلسترول بد خون را نیز کاهش دهد. برای به‌دست آوردن میزان زیادی سلنیوم می‌توانید سراغ غذاهای دریایی بروید.

ویتامین ب: به طور کلی این ویتامین برای سلامت و قوای بدن لازم است و همیشه باید در بدن به میزان لازم وجود داشته باشد. همچنین محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ویتامین ب در آقایان می‌تواند از بیماری‌های مو وپوست جلوگیری کند. بهترین منبع برای کسب این ویتامین غلات و سبزی‌های مختلف است.

امگا 3: به طور کلی اسید چرب امگا 3 برای بدن بسیار لازم است اما در کنار آن این ویتامین در مردان می‌تواند معجزه کند. جلوگیری از افزایش میزان کلسترول و نابود کردن عوامل ایجاد سکته‌های قلبی و مغزی تنها بخشی از خواص امگا3 درمردان است. همانطور که می‌دانید ماهی و میگو بهترین منبع برای کسب این اسید چرب است.

ویتامین دی: ویتامینی که در هرکجا می‌توانید آن را پیدا کنید ویتامین دی است. این ویتامین در نور خورشید وجود دارد و برای کسب آن تنها کافی است مقداری زیر نور خورشید قدم بزنید. در مردان این ویتامین می‌تواند از میزان مرگ و میر بر اثر سرطان پروستات بکاهد و همچنین میزان تستسترون خون را نیز کنترل می‌کند. به غیر از خورشید می‌توانید این ویتامین را در تخم مرغ نیز پیدا کنید.

منیزیم: این ماده معدنی و ویتامین مهم‌ترین عنصری است که باعث می‌شود تا استخوان ها محکم و غیرقابل شکست شوند. این ماده معدنی در مردان می‌تواند از سرطان‌های مختلف جلوگیری کند و همچنین سلامت کلی بدن را نیز افزایش می‌دهد. بهترین منبع برای دریافت منیزیم آجیل و تخم کتان است.

علاج دردهایتان کف پای شماست!


رفلکسولوژی ازجمله تکنیک‌های طب‌مکمل است که برای درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این شیوه درمانی درمانگران با فشار دادن نقاط خاصی از کف پا و دست  برای درمان و تسکین بسیاری از بیماری‌های جسم و روح اقدام می‌کنند. این شیوه درمانی در کنار تکنیک‌های دشوار، متدهای ساده‌ای دارد که با یادگیری آنها می‌توانید برخی از نیازهای ابتدایی خود برای تسکین و بهبود درد را در خانه و محل کار برطرف کنید. به عنوان مثال می‌توانید هنگام سردرد، دندان درد، تنگی نفس، کاهش انرژی یا دردهای مفصلی از این تکنیک‌ها کمک بگیرید. به این ترتیب با شناختن نقاط بازتاب درمانی و یادگیری شیوه‌های انجام می‌توانید برای مدت زمان طولانی از مصرف مسکن‌های شیمیایی بی‌نیاز شوید.

شانه‌هایتان را قوی تر کنید
یکی از کاربردهای فشاردرمانی تقویت عضلات و تاندوم‌های شانه و بازو با کمک ماساژ‌های نقطه‌ای بر پایانه‌های عصبی کف پاست. افرادی که فعالیت‌های زیادی را در طول روز انجام می‌دهند و نیاز به قدرت و توان بازوهایشان دارند، حتی افرادی که پشت میز نشین هستند و به طور مرتب با کامپیوتر کار می‌کنند، می‌توانند با فشار درمانی این نقطه سه بار در روز به مدت 3دقیقه به افزایش میزان انرژی عضلات شانه خود کمک کنند. با کمک این شیوه انرژی از طریق مردین‌ها به شانه منتقل می‌شود، بنابراین این شیوه به کاهش اسپاسم‌های عضلانی ناشی از کار روزانه‬ منجر می شود.

ارتباط کف پا با قدرت بینایی
با شناسایی نقاط مربوط به هر یک از اندام‌ها و ارائه ماساژ فشاری به آنها می‌توان برای تقویت  هر یک از   اعضا اقدام کرد.تمامی اعضای سر از قبیل چشم‌ها، گوش‌ها، سینوس‌ها، غده هیپوفیز و حتی گردن در کف دست یا کف پا، پایانه‌های عصبی فعالی دارند بنابراین با شناسایی نقاط مربوط به هر یک از این اندام‌ها و ارائه ماساژ فشاری به آنها می‌توان برای تقویت، حفظ سلامت، تسکین درد و درمان اختلال‌های عملکردی هر یک از این اعضا اقدام کرد.

درمانگران رفلکسوتراپی با ارائه فشارهایی که به کمک  2 انگشت شست و سبابه به نقاط مربوطه وارد می‌كنند و با توجه به زمان‌بندی ویژه‌ای که برای این کار در نظر دارند، علاوه بر درمان و تسکین دردهای اندام‌های درونی مثل مغز، چشم یا سینوس‌ها می‌توانند در بهبود عملکرد و ساختار آنها  نیز موثر باشند. بهترین روش برای تقویت بینایی این است که روزانه دو بار به مدت 3 دقیقه نقطه مربوط به چشم‌ها را در کف پا یا کف دست ماساژ دهید.

مشکلات تنفس‌تان را حل کنید
در سینه پا که گوشت‌آلودترین قسمت در کف پاست نقاطی وجود دارد که فشاردادن و ماساژ دادن آن  به تنظیم عملکرد ریه‌ها و افزایش حجم شش‌ها و بهبود عملکرد قفسه سینه کمک می‌کند. در حقیقت با رفلکسوتراپی این بخش علاوه بر آنکه می‌توان به درمان اختلال‌های عملکردی ریه و دستگاه تنفسی کمک کرد، می‌توان احتمال ابتلا به برخی از بیماری‌های این ناحیه را نیز به حداقل رساند. بسیاری از افرادی که به بیماری‌های تنفسی از قبیل کندی تنفس، آسم و انواع آلرژی‌ها مبتلا هستند با دریافت تکنیک‌های رفلکسوتراپی در این نقاط می‌توانند به بهبود شرایط تنفسی خود کمک کنند. علاوه بر این سم‌زدایی از کلیه‌ها و همین‌طور کنترل سیستم غدد درون‌ریز بدن از دیگر مزایای دریافت رفلکسولوژی در این نقاط است.
تکنیک‌های فشاردرمانی را روی نقاط مشخص شده روی هر دوپا تکرار کنید.


التهاب مثانه را تسکین دهید
در کف هر دو پا بالاتر از پاشنه پا نقطه‌ای وجود دارد که به مثانه مربوط می‌شود. با دریافت ماساژ در این نقطه علاوه بر بهبود عملکرد مثانه می‌توان هنگام بروز بیماری‌هایی مثل سنگ مثانه، التهاب و تورم مثانه یا بروز عفونت در این عضو به عنوان درمانی کمکی به رفلکسوتراپیست مراجعه کرد یا با یادگرفتن شیوه صحیح ماساژ آن را در خانه انجام داد.

بهتر هضم کنید
به اعتقاد متخصصان رفلکسولوژی این نقاط پا به معده متصل است و عملکرد آن را به عنوان یکی از فعال‌ترین بخش‌های دستگاه گوارش بدن تنظیم می‌کند. ارائه تکنیک‌های رفلکسوتراپی در این نقاط در شرایط عادی به بهبود عملکرد معده و تقویت آن کمک می‌کند. به این ترتیب معده با انرژی بهتری پذیرای مواد‌غذایی شده و اولین مرحله هضم را به بهترین شکل ارائه می‌کند. استفاده از تکنیک‌های رفلکسوتراپی در این ناحیه می‌تواند در درمان سوزش معده، زخم معده و التهاب‌های این عضو بسیار موثر باشد.

سنگ کلیه را مهار کنید
فشار دادن این نقاط  که در ارتباط مستقیم با کلیه‌ها و عملکرد آنهاست تاثیر زیادی بر تسکین دردها و ساختار عملکرد کلیه و مجاری ادرار دارد؛ در حقیقت مردین‌های انرژی کلیه از این نواحی عبور می‌کنند، از این رو هنگام بروز دردهای ناشی از سنگ کلیه یا التهاب‌های آن می‌توانید حین استفاده از شیوه‌های درمانی طب رایج با دریافت ماساژ رفلکسوتراپی در این نقطه برای تسکین دردهای خود و تسریع روند درمانی اقدام کنید.

کاهش درد سیاتیک با فشاردرمانی
روی پاشنه پا کمربندی بسیار باریک وجود دارد که به اعصاب سیاتیک بدن متصل است. مردین‌هایی که از این کمربند عبور می‌کنند در سراسر بدن به اعصاب متصل شده و بیشترین تاثیر را روی اعصاب سیاتیک دارند. استفاده از تکنیک‌های رفلکسوتراپی روی این کمربند تاثیر بسیار زیادی در بهبود و درمان اسپاسم و انقباضات عصب سیاتیک دارد. این عصب که از کمر تا ساق پا کشیده شده است هنگام شروع اسپاسم علاوه بر درد شدید موجب بروز اختلال در حرکت و برنامه‌های روزانه بیمار می‌شود. با کمک ماساژ این نقطه می‌توان علاوه بر از بین بردن انقباض‌های سیاتیک به تسکین درد آن نیز کمک کرد.

نکاتی که باید آویزه گوش کنید
اگرچه رفلکسوتراپی یکی از شیوه‌های درمانی طبیعی، غیرتهاجمی و بی‌نیاز از مصرف انواع و اقسام داروها محسوب می‌شود اما استفاده نامناسب و خودسرانه  از آن می‌تواند عوارضی جدی به همراه داشته باشد. به گفته متخصصان این شیوه درمانی، استفاده از این شیوه بهتر است در جلسات اولیه درمان با مشاوره و حضور متخصص رفلکسوتراپی صورت گیرد و پس از آن با آموزش این تکنیک‌ها توسط متخصص به بیمار، بیمار اجازه اجرای آنها روی بدن را در خانه کسب کند.  علاوه بر این توصیه اکید شده که افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند نقرس، استئوآرتریت، رگ‌های ترومبوز، مبتلایان به بیماری‌های عفونی، انواع سوختگی‌ها و همین‌طور خانم‌های باردار از این شیوه درمانی برای درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها استفاده نکنند مگر در مواردی خاص که متخصص رفلکسولوژی و پزشک‌شان این شیوه را برای درمان موثر و لازم بدانند.


کاهش چربی خون با گیاهان دارویی


سطح بالای چربی یا کلسترول خون می‌تواند باعث عوارضی مانند آترواسکلروز (سفت و شکسته شدن عروق)، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش شانس ابتلا به سکته مغزی، کبد چرب و... شود.
گیاه درمانی
رژیم غذایی نامناسب، استفاده از غذاهای چرب و پرکالری، فرهنگ ناصحیح استفاده بیش از حد از غذاهای فوری (فست‌فودها) نظیر پیتزا، سس مایونز، فرهنگ نادرست مصرف زیاد گوشت قرمز در جامعه و زندگی کم‌تحرک ماشینی در کشور ما باعث شده است افراد زیادی به مشکل بالا بودن چربی و کلسترول خون یا چاقی مبتلا باشند.
اولین و بهترین راه برای کاهش یا رفع این مشکل، اصلاح رژیم غذایی است. یکی از مهم‌ترین توصیه‌های غذایی، کاهش مصرف گوشت قرمز و برنج و استفاده بیشتر از سبزیجاتی نظیر کلم، کرفس، هویج، کاهو، اسفناج، کدو و ... در رژیم غذایی روزانه است. مرف بیشتر غذاهای دریایی و سایر ترکیبات حاوی روغن امگا 3 نیز توصیه می‌شود.
 گیاهان دارویی زیادی نیز وجود دارد که کاهش‌دهنده چربی خون نیز هستند مانند:
* دم‌کرده آویشن که از دیدگاه طب سنتی ایران دفع‌کننده رطوبت و بلغم از بدن است، از پایین آورنده‌های مناسب چربی خون محسوب می‌شود.
* مصرف روزانه یک قاشق چای‌خوری پودر یا نیمکوب شده سیاه‌دانه یا دانه تره هم می‌تواند در کاهش چربی خون نیز تأثیر داشته باشد.
* سیر، سویا، گشنیز، جعفری و شوید از سبزیجات موثر در کاهش چربی و کلسترول است. به عنوان مثال، نوشیدن دم‌کرده شوید و لیمو عمانی یک ساعت پس از غذا می‌تواند در کاهش سطح کلسترول و چربی خون موثر باشد.
* چای پور (Puer) یکی از معروف‌ترین انواع چای چینی است که دارای خواص بسیار قوی کاهنده چربی و کلسترول است.
* دم کرده پوست نارنگی و زنجبیل نیز می‌تواند موثر باشد.
* جومینگ ز (Jueming ze) نیز گیاه بسیار موثری در کاهش چربی، کلسترول و قند خون است.
* نوشیدن دم‌کرده زینان و عناب نیز در این امر موثر است.
* مصرف سماق همراه غذا نیز به دلیل تأثیراتی که روی صفرا دارد، می‌تواند تأثیرات مناسبی در پایین آوردن چربی خون داشته باشد.
برخی گیاهان به مقدار زیادی ساپونین دارند و به همین دلیل خاصیت کف کنندگی در آن‌ها وجود دارد. در جانوران خون گرم از نظر سیستمیک ساپونین جذب نمی‌شود ولی چون کشش سطحی را کم می‌کند (مثل رزین) چربی‌ها و کلسترول به آن باند شده که خود سبب دفع کلسترول از بدن می‌شود. این گیاهان عبارتند از:

* تخم شوید (Anethum Graveolens) : در داروخانه ها دارویی بنام آنتوم موجود است که به صورت قرص است و حاوی شاه تره، کاسنی و شوید می‌باشد. این دارو پایین آورنده چربی خون است. این دارو که بیشترین ماده مۆثر آن شوید است، طبیعت گرم دارد.
* شوید : در کسانی که ترش می‌کنند و سوزش سردل دارند خیلی مۆثر است. همچنین زیاد کننده شیر و لاغر کننده است. پایین آورنده چربی خون نیز هست. (قطره دیل سان)

* کاسنی (Chicore): به نام عربی آن الهندبا است در حدیثی از حضرت محمد آمده است : برگی از کاسنی نیست مگر قطره ای از بهشت بر آن باشد. کاسنی تقویت کننده معده، ضد درد و ضد تب است و در درد چشم، بیماری‌های کبدی، یرقان، قولنج نارسای کلیوی و در بیماری‌های اعصاب از آن استفاده می‌شود. کاسنی طبیعت سرد دارد.
* شاه تره : طبیعت سرد دارد و از گیاهان دیگر در فراورده آنتوم است. این گیاه تصفیه کننده خون، صفرا آور، بر طرف کننده خارش‌های جلدی و اشتها آور است و در درمان یرقان و تصلب شرایین نیز از آن استفاده می‌شود. از عرق آن به عنوان تقویت کننده و اشتها آور استفاده می‌شود.
* آرتیشو - کنگر فرنگی (Cynara Scolymus): پایین آورنده کلسترول خون است (قطره سینا بیل)
* سیر : پایین آورنده فشار خون و چربی خون است و اثرات ضد میکروبی نیز دارد و طبیعت گرم دارد.
عصاره برگ گیاه «مرزه» چربی خون را کاهش می‌دهد
نتایج حاصل از یک طرح تحقیقاتی در لرستان نشان می‌دهد که استفاده از عصاره برگ گیاه «مرزه» باعث کاهش چربی خون می‌شود. رییس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان گفت: این طرح تحقیقاتی از سوی کارشناسان گیاهان دارویی لرستان در آزمایشگاه مرکز تحقیقات گیاهان دارویی لرستان به مدت یک سال انجام شد.
دکتر «شهرام توفیقی» نام علمی این نوع گیاه دارویی را «ساتورجاخوزستانیکا» ذکر کرد و افزود : در این طرح تحقیقاتی اثرات موثر این گیاه برای نخستین بار روی انسان در کشور به اثبات رسید. وی افزود قبلاً این گیاه به عنوان مکمل غذایی برای انسان از سوی کارشناسان معرفی شده بود. یافته‌های این آزمایش نشان می‌دهد که مصرف این نوع گیاه مانند داروهای شیمیایی میزان چربی خون را در بدن انسان کاهش داده و اثرات بسیار مطلوبی در این زمینه دارد.
وی اضافه کرد: پژوهشگران گیاه را پس از تبدیل به پودر، به شکل کپسول خوراکی درآورده تا برای کنترل چربی خون افراد بیمار از آن استفاده نمایند.
وی یادآور شد: چند سال پیش یک گروه پزشکی نیز یک نوع گیاه مرزه در شمال استان خوزستان کشف کرده که خاصیت‌های مفید دارویی دارد. پیش از این نیز یک گروه علمی در لرستان کشف کردند که عصاره برگ زیتون برای کاهش کلسترول خون بسیار مفید می‌باشد.
 نکته قابل توجه این که اگر بیماری در حال استفاده از داروهای شیمیایی نظیر سیمواستاتین یا آترواستاتین برای چربی بالای خون است نباید بدون نظر پزشک این داروها را قطع کند و برای جایگزینی با گیاهان دارویی باید با پزشک معالج خود مشورت کند.

هفت راه درمان ناسزاگویی کودکان

گاهی پیش می آید که کودک برای اولین بار از کلمات زشت استفاده می کند و موجب خنده اطرافیان می شود در چنین مواقعی او مستقیما از بالاترین پاداش موجود یعنی جلب توجه دیگران بهره مند شده است. بنابراین این رفتارش را تغییر دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در حل این موضوع توجه به منشاء یادگیری بسیار مفید است:

۱ -والدین باید به طور کلی ناسزاگویی را ترک کنند همچنین به کودک توضیح دهند که رفتار قبلی آن‌ها صحیح نبوده است.

۲ -کنترل محیط و تعاملات کودک بسیار حائز اهمیت است باید با دور کردن کودک از محیط‌های ناسالم، دوستان و رفت و آمدهای مناسبی را نیز جایگزین کرد. مناسب تر است که والدین به طور ویژه از ۲ سالگی یعنی زمانی که کودک تقلید کلامی رو به پیشرفتی را نشان می دهد به این نکته توجه داشته باشند.

۳ -والدین با دقت بیشتری کارتون‌ها، فیلم‌ها و بازی‌های رایانه ای را برای کودکانشان انتخاب کنند.
۴ -روش‌های سختگیرانه والدین، رفتارهای پرخاشگرانه به خصوص ناسزاگویی کودک را افزایش می دهد، تغییر شیوه‌های تعامل با کودک از تثبیت این رفتار جلوگیری می کند.

۵ -در مقابل فحاشی کودک هیچ گونه واکنشی نشان ندهید و کاملا حرکات او را نادیده بگیرید تا حس کنترل کردن دیگران در او تقویت نشود.

۶ -با شنیدن حرف‌های زشت کودک نخندید، بلکه با او صحبت کنید و برایش توضیح دهید هر روزی که حرف‌های ناپسند نزند یا درمهمانی‌ها این رفتار را نداشته باشد پاداش خواهد گرفت.

۷ -باید در پی ایجاد کردن موقعیت‌هایی باشید که کودک احساس نشاط و دوست داشتنی بودن را تجربه کند. در چنین مواردی باید به درمان حالات افسرده وار او نیز بپردازیم. این حس را باید در تمامی تعاملات بگنجانید تا از افسردگی و اضطراب او بکاهید.

نکته: با این حال چنان چه ناسزاگویی همراه با لجبازی یا تحرک بیش از حد باشد و کودک خشونت زیادی را نیز ابراز کند مراجعه به روان پزشک کودکان توصیه می شود زیرا ممکن است استفاده از الفاظ ناپسند تنها بخشی از یک مشکل عمده تر باشد.

جلوگیری ازکمردرد دربارداری

بیش از نیمی‌از زنان در دوران بارداری دچار کمردرد می‌شوند، کمر درد به دنبال افزایش انحنای ستون فقرات و به دلیل شل شدن مفاصل لگن و کشش عضلات رخ می‌دهد…

دکتر فرناز اهدایی وند در این زمینه گفت: کمر درد به علت خم شدن، بلند کردن و یا راه رفتن بیش از حد و یا ایستادن طولانی مدت رخ می‌دهد و کمر درد با افزایش سن حاملگی تشدید می‌شود.

وی با اشاره به این که درد‌های عضلانی معمولا در بعد از ظهر‌ها و شب‌ها زیاد تر می‌شود، به مادران باردار توصیه کرد: با چمباتمه زدن به جای خم شدن در هنگام برداشتن اشیا از زمین، حمایت کردن پشت و کمر با بالش در هنگام نشستن، استفاده از کمربند و شکم بند‌های طبی و حمایتی مخصوص قسمت پایینی شکم می‌توان کمردرد را کاهش داد.

وی افزود: کم کردن زمان ایستادن و افزایش زمان استراحت، ورزش عضلات پشت شکم و پوشیدن کفش مناسب و خودداری از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند از دیگر راه‌های کاهش کمر درد در زنان باردار است.

سونوگرافی ان تی چیست؟

سونوگرافی ان تی چیست؟

امروزه بسیاری از افراد درباره سونوگرافی و کاربردهای آن کم و بیش اطلاعاتی دارند . اما شاید تنها گروهی از مادران باردار و خانواده‌هایشان با سونوگرافی به نام NT آشنایی داشته باشند .

سونوگرافی ان تی

یکی از تست‌های غربالگری که برای مادران باردار در هفته یازدهم تا چهاردهم بارداری توصیه می‌شود، سونوگرافی NT می‌باشد. NT مخفف nuchal-translucencyبه معنای فضای شفاف پشت گردن است.
در طی این نوع سونوگرافی، متخصص مربوطه با بررسی ابعاد و اندازه‌های جنین، ابتلای او به بیماری سندروم داون و برخی از ناهنجاری‌های کروموزومی‌و مشکلات قلبی مادرزادی را بررسی می‌کند.
قبلا مادران تنها پس از به دنیا آمدن فرزندشان، متوجه نقص‌های مادرزادی و ژنتیکی در او می‌شدند، اما با این تکنولوژی جدید می‌توان قبل از ورود جنین به ماه چهارم جنینی، از ابتلای او به این ناهنجاری‌ها اطلاعاتی کسب کرد.

در سونوگرافی NT جنین بیمار چگونه دیده می‌شود؟


متخصص مربوطه با بررسی اندازه فضای روشن و شفاف در بافت پشت گردن، بیماری را در جنین تشخیص می‌دهد.
نوزاد مبتلا به ناهنجاری مادرزادی، معمولا مایع تجمع یافته ای در ناحیه پشت گردن خود در طول سه ماه اول بارداری دارد و این فضای روشن، بزرگتر از میزان جنین‌های سالم و طبیعی می‌باشد
.

سونوگرافی NTچه موقع باید انجام شود؟


سونوگرافی ان تی باید بین هفته‌های ۱۱ تا ۱۴ بارداری انجام بگیرد، زیرا در محدوده همین سن بارداری، مایع پشت گردن جنین، شفاف و قابل بررسی است.
سونوگرافی NT باید بین هفته یازدهم تا سیزدهم و شش روز انجام شود.
قبل از ۱۱ هفتگی انجام این سونوگرافی امکان پذیر نیست، زیرا جنین بسیار کوچک است و بعد از هفته چهاردهم نیز مایع شفاف پشت گردن جنین، از بین می‌رود.

سونوگرافی NT چه کاربردهای دیگری دارد؟


علاوه بر تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی و مادرزادی، با این نوع سونوگرافی، سن دقیق جنین و موقع دقیق زایمان طبیعی قابل تعیین است.
همچنین در طی سونوگرافی NT ، وجود و یا عدم وجود استخوان بینی هم قابل ثبت و بررسی می‌باشد، زیرا در ناهنجاری‌های مادرزادی مثل سندروم داون، تیغه استخوان بینی تشکیل نمی‌شود.
لازم به ذکر است که استخوان بینی در هر سنی از حاملگی قابل اندازه گیری می‌باشد و ارزش تشخیصی دارد، ولی به علت همراهی با NT بیشتر در ماه‌های سه ماهه دوم استفاده می‌شود.
سونوگرافی NT و استخوان بینی، برای غربالگری بیماری‌های ژنتیکی شایع و نارسایی قلبی جنین استفاده می‌شود.
شکل استخوان بینی و زاویه آن با استخوان پیشانی در تشخیص بسیاری از بیماری‌ها در هر سنی کمک می‌کند.
علاوه بر مواردی که ذکر شد در طی این سونوگرافی، متخصص مربوطه با اندازه گیری نواحی مختلف بدن جنین، مثلا اندازه دور سر جنین، طول بدن، استخوان ران و استخوان بازو، سلامت جنین را تا حدی بررسی می‌کند.

چه خانم‌هایی باید این سونوگرافی را انجام دهند؟


انجام این نوع سونوگرافی برای تمامی‌زنان باردار مفید است و تا حدی خیالشان را از بابت برخی ناهنجاری‌های جنین راحت می‌کند .
اما زنان باردار بالای ۳۵ سال سن و خانم‌های بارداری که در زایمان‌های قبلی خود فرزندی با ناهنجاری مادرزادی به دنیا آورده اند و یا در اقوام درجه یک خود، افرادی با ناهنجاری مادرزادی و ژنتیکی دارند، باید این سونوگرافی را انجام دهند.

سونوگرافی NT چگونه انجام می‌شود؟


در این سونوگرافی، مادر روی تحت دراز می‌کشد و متخصص مربوطه، حسگر را به ماده ژلاتینی آغشته می‌کند و بر روی شکم مادر قرار می‌دهد.
در حین انجام این سونوگرافی، مادر می‌تواند جنین خود را بر روی مانیتوری که روبرویش قرار دارد، مشاهده کند.

* تذکر مهم


به مادران باردار توصیه می‌شود که برای انجام سونوگرافی ان تی، حتما بین هفته‌های ۱۱ تا ۱۴ بارداری به پزشک مراجعه کنند.
انجام این سونوگرافی به همراه آزمایش خون که برای بررسی بیشتر ناهنجاری‌های جنین انجام می‌گیرد، ارزشمند است.
دقت سونوگرافی، به تنهایی در تشخیص ناهنجاری‌های جنین حدود ۷۵ درصد می‌باشد و اگر با آزمایش خون همراه شود، صحت آنها به ۸۵ درصد می‌رسد
انجام سونوگرافی NT و آزمایش خون ناهنجاری‌های ژنتیکی با هم، قابلیت تشخیصی دارند و به عنوان تست‌های غربالگری سه ماه اول بارداری به حساب می‌آیند.
لازم به ذکر است که دقت سونوگرافی، به تنهایی در تشخیص ناهنجاری‌های جنین حدود ۷۵ درصد می‌باشد و اگر با آزمایش خون همراه شود، صحت آنها به ۸۵ درصد می‌رسد.
همانطور که می‌دانید در آزمایش‌های پزشکی همیشه درصد خطایی برای اشتباهات قرار می‌دهند.
در طی آزمایش خونی که از مادر می‌گیرند، سطح هورمون‌های بدن مادر اندازه گیری می‌شود و احتمال ابتلای جنین به ناهنجاری‌های ژنتیکی مثل سندروم داون و تریزومی‌۱۳ و تریزومی‌۱۸ را بررسی می‌کنند. تریزومی‌به معنای سه کروموزوم به جای دو کروموزوم طبیعی است.
در طی تست‌های غربالگری سه ماهه اول بارداری، وجود و یا عدم بیماری‌هایی مانند تریزومی‌۱۸ و تریزومی‌۲۱ (سندروم داون) و تریزومی‌۱۳ بررسی می‌شود، یعنی کروموزوم‌های شماره ۱۳ و ۱۸ و ۲۱ جنین را از جهت سه تایی بودن که نوعی ناهنجاری است، بررسی می‌کنند.
همانطور که می‌دانید تعداد کروموزم‌های انسان در هر سلول (غیر جنسی) ۲۳ جفت، یعنی ۴۶ عدد است.

نشانه‌های بارداری که نباید نادیده گرفت

در اینجا فهرستی از دردها و نشانه‌هایی را برای شما نام برده ایم که باید حتما به آنها توجه کنید. البته باید توجه داشته باشید، درجه اهمیت رسیدگی فوری به این نشانه‌ها به مدت زمان آنها در بارداری، شرایط ویژه یا سابقه سلامت شخص بستگی دارد.

نشانه‌های بارداری که نباید نادیده گرفت


• ضربه‌های جنین به شکم مادر کمتر یا بیشتر از همیشه شده است. از پزشک خود بپرسید آیا لازم است حرکات جنین را به طور روزانه مورد شمارش قرار دهید. او در این رابطه می‌تواند شما را راهنمایی کند که چگونه این کار را انجام دهید و چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرید.
• درد شکمی‌زیاد، مداوم و طاقت فرسا
• خونریزی یا لکه بینی واژینال
• افزایش یا ایجاد تغییر در ترشحات واژینال – آبکی، لعابی یا خونی شدن (حتی اگر صورتی یا به صورت لکه باشد). توجه داشته باشید: پس از هفته ۳۷، ترشحات غلیظ نرمال و نشانه نزدیک شدن زمان زایمان است.
• احساس فشار در ناحیه لگن (احساسی شبیه اینکه کودک شما پایین می‌رود)، درد خفیف کمر (مخصوصا اگر تاکنون سابقه نداشته است)، دردهایی شبیه دوران پریود، دردهای ناحیه شکم یا بیش از چهار بار انقباض در هر ساعت (حتی اگر درد هم نداشته باشند) پیش از هفته سی و هفتم نشانه‌هایی است که حتما باید به آنها رسیدگی کنید.
• ادرار دردناک، یا کم شدن یا عدم ادرار کردن
• بالا آوردن‌های مداوم و شدید یا حتی همراه با درد و تب
• تب یا سرمای بسیار بالای بیش از ۱۰۰ درجه فارنهایت
• مشکلات بینایی همچون دوبینی، تار دیدن، نیمه تاریک دیدن، نور شدید یا مشاهده لکه در چشم‌های خود
• سردردهای شدید و دردناک، یا سردردهای همراه با تاری دید، بریده صحبت کردن یا کرختی
• هرگونه تورم در صورت یا پف دور چشم، ورم کردن بیش از حد دستان، ورم بیش از حد پاها و قوزک پا یا افزایش مداوم و زیاد وزن (حدود ۲ کیلوگرم در هفته)

• گرفتگی شدید و زیاد عضلات یا درد ماهیچه‌های پشت پا که حتی با ماساژ، چرخاندن قوزک پا یا کشیدن انگشتان پا هم خوب نمی‌شود.

• ضربه ناگهانی به شکم (همچون افتادن یا تصادف)
• غش کردن، سرگیجه‌های مداوم یا تپش قلب بالا
• سختی در نفس کشیدن، سرفه خونی یا دردسینه
• یبوست شدید همراه با دردهای شکمی‌یا اسهال شدید که بیشتر از ۲۴ ساعت ادامه پیدا کند
• خارش شدید و زیاد بازو، پا، کف دست، کف پا یا داشتن خارش در تمام بدن

• نشانه‌های آنفولانزا. آنفولانزا و H1N1 هر دو برای زنان باردار مضر هستند. بنابراین، اگر با فرد مبتلا به آنفولانزا در تماس مستقیم بودید یا نشانه‌هایی همچون تب، گلودرد، سرفه، آبریزش بینی، خستگی، احساس سرما یا بدن درد داشتید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید. اسهال و استفراغ نیز از دیگر نشانه‌های آنفولانزا هستند.

• اگر با مشکلات تنفسی، دردهای سینه یا شکمی، سرگیجه، گیجی، تهوع شدید، حرکات زیاد جنین و تب شدید مواجه شدید حتما و بی درنگ با پزشک معالج خود تماس بگیرید یا به او مراجعه کنید.
• در صورت مشاهده نشانه‌های بیماری‌های واگیردار همچون آبله مرغان یا سرخجه حتما به پزشک مراجعه کنید.

• افسردگی یا استرس شدید. اگر احساس می‌کنید که به شدت دچار غمگینی، ناامیدی و ترس شدید شده اید، یا افکاری در جهت آسیب رساندن به خود دارید یا احساس می‌کنید مسوولیت‌های روزمره خود را نمی‌توانید انجام دهید حتما به مشاور مراجعه کنید.

خطرات سزارین بعد از هفته چهلم

نوزاد معمولا بین هفته های 37 تا 42 بارداری به دنیا می آید. در اکثر موارد، زایمان در هفته 40 بارداری اتفاق می افتد. این 40 هفته از آخرین تاریخ عادت ماهیانه محاسبه می شود.پزشک برای زنانی که می خواهند سزارین شوند، هفته 40 بارداری را برای انجام عمل سزارین تعیین می کند. به این زنان توصیه می شود که کمتر از هفته 39 بارداری، سزارین نشوند، زیرا ممکن است جنین به خوبی رشد نکرده باشد و پس از انجام عمل سزارین، به مراقبت های ویژه در بخش NICUبیمارستان نیاز پیدا کند.
 
نکته مهمی که والدین باید به آن توجه کنند این است که جنین طی 40 هفته بارداری، به بلوغ کامل می‌رسد و می‌تواند بدون دستگاه و مراقبت خاصی، در خارج از رحم مادر زندگی کند. بنابراین بی دلیل قبل از هفته 40 بارداری، اقدام به انجام عمل سزارین نکنید و بگذارید جنین تا 40 هفتگی در رحم مادر به رشد خود ادامه دهد تا بتواند بدون مشکل خاصی، زندگی خود را شروع کند.

هم چنین به این دسته از مادران توصیه می شود که بعد از گذشت هفته 40 بارداری نیز سزارین نکنند، زیرا باز هم ممکن است خطرات و مشکلاتی را برای جنین به همراه داشته باشد .خطرات احتمالی انجام عمل سزارین بعد از هفته 40 بارداری شامل موارد زیر می باشد :

ادامه نوشته

از گروه خونی خود چه میدانید؟

انسان‌ها از بسیاری جهات با هم تفاوت دارند. این تفاوت در گروه‌های خونی آنها نیز وجود دارد. فردی كه گروه خونی A مثبت دارد، نمی‌تواند از فردی با گروه خونی B منفی خون بگیرد زیرا در این صورت بدنش به شدت واكنش نشان می‌دهد. در مورد موادغذایی نیز همین مساله صادق است، یعنی برخی موادغذایی كه بدن بعضی افراد به خوبی می‌پذیرد با دستگاه گوارش برخی دیگر از افراد سازگار نیست. البته در اینكه دستگاه گوارش می‌تواند خود را سازگار كند، شكی نیست اما اگر بدانید چه موادغذایی‌ای با بدن شما سازگارتر هستند، نیازی نیست بی‌دلیل دستگاه گوارشتان را خسته كنید.

گروه خونی O

گروه خونی O، قدیمی‌ترین و رایج‌ترین گروه خونی است كه از 50 هزار سال پیش تاكنون در رگ‌های انسان‌ها جریان داشته است. بررسی‌ها نشان داده‌اند گروه خونی انسان‌های اولیهO بوده و با توجه به اینكه آنها بیشتر گوشتخوار بوده‌اند، پس بدنشان با این ماده غذایی سازگار شده است. معده افرادی كه گروه خونی O دارند اسید و تمام آنزیم‌های لازم برای هضم پروتئین‌های حیوانی را به اندازه كافی تولید می‌كند. از سوی دیگر، گروه خونی O دهنده جهانی است اما فقط از گروه O می‌تواند خون دریافت كند. از دیگر مزیت‌های این گروه خونی، سیستم ایمنی قوی و متابولیسم خوب است.جالب است بدانید سیستم ایمنی خوب و قوی‌ این گروه، باعث می‌شود بیشتر به بیماری‌های خودایمنی مبتلا شوند و میزان ابتلا به آلرژی نیز به همین علت در آنها بالاتر است. دستگاه گوارش دارندگان گروه خونی O به راحتی با غذاهای جدید سازگار نمی‌شود و جز پروتئین با سایر گروه‌های غذایی مشكل دارد. اگرچه این عدم تحمل را نمی‌توان مسوول بروز مشكلات موثری در این افراد دانست، ولی ظاهرا در مقابل زخم‌های معده و اثنی‌عشر حساسیت بیشتری دارند.

ادامه نوشته

نوزادی که از داخل رحم دست پزشک را گرفت!!

جنینی كه در این عكسها  دست جراح را در دست خود گرفته جنینی است كه دچار بیماری مادرزادی اسپاینا بیفیدا (spina bifida) (بیرون زدگی نخاع به علت بسته‌نشدن كانال نخاعی) بوده است. در صورتی كه حاملگی و رشد جنین به همین شكل ادامه می‌یافت در ماه های آتی احتمال مرگ و یا فلج جنین بسیار بالا بود و برای اولین بار در تاریخ پزشكی قرار شد این جنین در هفته 21بارداری در داخل رحم مادر توسط جراح تحت عمل قرار گیرد.نام این كودك ساموئل (Samuel Armas) و نام جراح دكتر جوزف برونر (Dr. Joseph Bruner) است . این عمل در یك مركز پزشكی دانشگاهی (Nashville’s Vanderbuilt University Medical Center) انجام شد.بعد از عمل، این جنین ( ساموئل فعلی ) دست خود را از داخل رحم خارج كرد و انگشت جراح را در دست گرفت و با قدرت فشرد به شكلی كه دكتر برونر در تن خود ارتعاش و مورموری را احساس كرد. در این لحظه عكاس یو.اس.تودی كه برای ثبت تاریخ اولین جراحی داخل رحم در محل حاضر بود تصویری را شكار كرد كه افكار عمومی‌جهان را تحت تاثیر قرار داد.  عكاس می‌گوید من در كناری ایستاده بودم و به رحم مادر نگاه می‌كردم ناگهان لرزش رحم را دیدم و خواستم از آن عكس بگیرم كه ناگهان یك دست از داخل آن خارج شد و دست جراح را فشرد. من عكس خود را گرفته بودم و این داستان آنقدر سریع بود كه پرستار پشت سر من فریاد كشید وآی چه اتفاقی افتاده است.این عكس به سرعت در فاكس نیوز و سراسر جهان ارتباطات انتشار یافت.اکنون ده سال از آن زمان میگذرد. مادر ساموئل معتقد است : ”خداوند با استفاده از این عکس به تمام مردم دنیا پیام داده است که نوزاد قبل از تولد هم زنده است. ”ساموئل نیز از احساس خوشایندی صحبت می‌کند که این عکس در او ایجاد کرده است.  ساموئل اکنون مشکلاتی نیز دارد، مثلا در مسافرتهای طولانی باید از ویلچر استفاده کند چرا که عوارض بیماری در او بطور کامل درمان نشده است.